درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 3244
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات

مولانا عبدالحمید: خط مشی جامعه اهل سنت ایران اعتدال است

 

3746387

 

آزادی مرزبانان موجی از شادی در میان ملت ایران برانگیخت و در این میان در کنار نقش نیروهای امنیتی  و …، نقش علمای و معمتدان اهل سنت، به خصوص جناب شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بسیار پررنگ و بارز بود و ملت قدرشناس ایران نیز با ابراز پیام‌های قدردانی و تبریک به ایشان، مراتب سپاس‌گذاری خویش را ابراز داشتند.

 

پایگاه اطلاع رسانی اصلاح وب در این باره مصاحبه‌ای با شیخ الاسلام انجام داده است و نظرات ایشان را در مورد آزادی گروگان‌ها و شادی ملت ایران و خط مشی اهل سنت جویا شده است که این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

 

بسم الله الرحمن الرحیم، جناب مولانا از اینکه با این همه مشغله‌ی کاری وقت خودتان را جهت مصاحبه با پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح، وبسایت رسمی‌ جماعت دعوت و اصلاح ایران در اختیار ما  قرار دادید، از شما بسیار سپاسگزارم. ضمن اینکه موفقیت جنابعالی را به عنوان نماینده‌ای از جامعه‌ی اهل سنت ایران، در امر آزادی گروگان‌های اسیر به حضورتان تبریک عرض می‌کنم، مایلم در ابتدا اگر سخنی ‌با مردم ایران و اهل سنت که با این موفقیت ملّی، کامشان شیرین شده است، دارید بفرمایید.

 

مولوی عبدالحمید: بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم عرض سلام دارم خدمت گردانندگان سایت جماعت دعوت و اصلاح و خدمت ملت عزیز و شریف ایران. جامعه‌ی اهل سنت عضوی از پیکره‌ی بزرگ ایران اسلامی ‌است که در تمام تلخی‌ها و شیرینی‌ها در این کشور شریک است، اگر در این مملکت رحمت پروردگار سرازیر باشد و خوشنامی ‌باشد و ایران اسلامی ‌هر عظمتی در دنیا داشته باشد هم جامعه‌ی اهل سنت شریک است و هم خدای نکرده اگر مشکلات و نگرانی و پریشانی باشد اهل سنت شریک است، هم‌چنان‌که در هشت سال دفاع مقدس اهل سنت ثابت کردند که هم شهید دادند و هم اسیر دادند هم معلول داشتند و هم جانباز و هم جانانه دفاع کردند. ملت عزیز ایران و مسئولان نظام جمهوری مطمئن باشند که در اهل سنت ظرفیت و توانایی‌هایی است که اگر از این ظرفیت استفاده شود بی‌دریغ آمادگی دارند که در راستای سربلندی و عزت مملکت و اسلام انجام دهند.

 

-  جناب مولانا شادی و نشاطی که در پی این موفقیت به جامعه‌ی ایران تزریق شده است بخشی از آن مربوط به تلاش و فعالیت مجدانه‌ی شماست، خواستم قدری در مورد این تلاشهایی که منجر به آزادی این سربازان عزیز کشور شد توضیح بفرمایید؟

مولوی عبدالحمید: ما الله تعالی را شکرگزاریم و حقیقتاً از عهده‌ی شکر پروردگار نمی‌توانیم برآییم و حقّ این شکر را ادا کنیم که این مرحمت را کرد و همان‌طور که جناب‌عالی می‌فرمایید که به ملت عزیز ایران شادی و نشاطی دست داده است و خرسند است،  ما هم خوشحالیم که در این عنایت رب العالمین سببی از اسباب بوده‌ایم. وقتی که ما شنیدیم که این سربازان عزیز و مرزبانان گرامی ‌به اسارت گرفته شده‌اند پریشان و غمگین شدیم. برخی از مسئولان استانی از ما خواستند که اگر شما می‌توانید پادرمیانی کنید، به هرحال ما تعدادی از معتمدین و متنفذین را به آن منطقه فرستادیم و از آنان کمک گرفتیم و با فشارهای مردمی ‌تلاش کردیم که این مشکل با عزت ایران اسلامی ‌و سربلندی ملت ایران حل شود و دغدغه برطرف شود. همان‌طور که می‌دانید دشمنان ایران اسلامی‌ و اسلام از چنین چیزی سوء استفاده کنند و بیشتر مشکلات را پیچیده کنند. به هر حال تلاش‌هایی صورت گرفت و یک جلد کلام الله مجید برای طرف‌هایی که سربازان را اسیر کرده بودند فرستاده شد، به هر حال با فشارهای مردمی‌ و تلاش مستمر و پی‌گیر الحمدلله نتیجه‌ی مثبت داد و الله تعالی این اسرا را به مملکت بازگرداند. ما هم به نوبه‌ی خود خوشحال شدیم که الحمدلله بدون این‌که ما امتیاز یا باجی بدهیم این اسیران به خانواده‌هایشان بازگشتند و مایه‌ی خوشحالی ملت ایران شد و این برای ما خیلی ارزش دارد.

 

-  جنابعالی مشی میانه‌روانه‌ای را برای حل و فصل مشکلات استان و منطقه در پیش گرفته‌اید، فکر می‌کنید که بازتاب این اقدام خداپسندانه در بین آنانی که گمان می‌کنند برای گرفتن حق اهل سنت باید از روشهای خشونت‌گرایانه‌، تندروانه و مسلحانه استفاده کنند یا تندروهای داخلی چه می‌تواند باشد؟

مولوی عبدالحمید: خط مشی ما و جامعه‌ی اهل سنت اعتدال است و اکثریت قاطع اهل سنت چنین فکر می‌کنند و افراط و تندروی را قبول ندارند. افراط و تندروی در هر جامعه‌ای و از هر طرفی محکوم به شکست است. اهل سنت اعتقاد دارد که از راه قانونی و صحیح بین ملتها برای گرفتن حقوقشان اقدام کند و خواسته‌هایشان را از طریق گفتمان پیگیری کنند. لذا پیام ما همواره به همه‌ی کسانی که به تندروی و افراط و خشونت متوسل می‌شوند و از اهل سنت منشعب شده‌اند آن است که به جای تندروی و افراط‌گرایی به گفتمان و مذاکره و دوراندیشی و سعه‌ی صدر روی آورند. از این طرف کسانی که تحمل ندارند و اعتقادی به حقوق کسی و اهل سنت ندارند توصیه‌ی ما این است که اهل سنت جزء لاینفک کشور و جمعیت دوم کشور بعد از برادران شیعه است و دارای ظرفیت‌هایی است که اگر از آنها استفاده شود به عزت و سربلندی کشور می‌انجامد، اهل سنت ایران بهترین فرصت وحدت و نزدیکی با جهان اسلام است که اکثریت آن اهل سنت هستند. ما معتقدیم در اینجا وحدت هرچه بیشتر باشد و رضایت اهل سنت به دست بیاید و اهل سنت خشنود و راضی باشند این در وحدت و انسجام کل جهان اسلام تأثیرگذار است. اگر در این‌جا برادران عزیز شیعه و مسئولان نظام به جامعه‌ی اهل سنت بها بدهند، مطمئناً نتیجه خواهند گرفت و برای اهدافی مانند وحدت وامنیت ملی که جزو استراتژی نظام هستند، جواب خواهد داد.

 

-  بسیار سپاسگزارم جناب مولانا از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، در پایان مراتب شعف و شادمانی بخشی از اهل سنت را در جماعت دعوت و اصلاح به شما تقدیم می‌داریم و از خداوند متعال می‌خواهم که شما را همچنان در انجام اعمال خداپسندانه و کارهای خیر موفق بدارد. در پایان اگر نکته‌ی خاصی دارید در خدمت شما هستیم. مولوی عبدالحمید: من هم برای شما و دوستانی که در جماعت دعوت و اصلاح مشغول فعالیت هستند آرزوی توفیق دارم، موفق و سالم باشید. -  جزاک الله خیرا.

 

                                  منبع : سنت آنلاین



پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:دیدار با رییس جمهور , :: 15:53 ::  نويسنده : گلستانی       

 

رییس‌جمهوری در دیدار علما، فضلا و طلاب استان سیستان و بلوچستان رسالت و کار علما را در تبیین و ترویج دین خدا سنگین و پر افتخار توصیف کرد و گفت: انجام این وظیفه در دنیای امروز دشوارتر است زیرا حساسیت قدرت‌های جهان نسبت به اسلام و قدرت آن از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از “پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران”، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان این‌که اسلام دین قدرت آفرین، فرهنگ‌آفرین و تحول آفرین است، گفت: امروز دنیا تشنه معنویت و فرهنگی است که بتواند بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد. دکتر روحانی ایجاد تفرقه، رو در رو ایستادن و تکفیر کردن در دنیای اسلام را از طرح‌های قدرت‌های استعمارگر خواند و گفت: آن‌ها امروز خوشحالند که مسلمانی خون مسلمان دیگر را بر زمین بریزد و به خاطر این جنایت خود را بهشتی بداند، در حالی که این افترا بزرگ‌ترین ظلم به حق است. رییس جمهوری اتحاد و برادری شیعه و سنی در ایران اسلامی را نعمتی بزرگ و مستلزم شکرگزاری دانست و گفت: پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و مردم ما نمی‌خواهند که علمایشان روبه‌روی یک‌دیگر بایستند؛ زیرا وحدت و اخوت و تعاون توصیه نبی اکرم(ص) و خواست جامعه از علماست. رییس جمهوری چتر اسلام، ایران، رهبری و قانون اساسی را موجب اتحاد و برادری در کشور دانست و گفت: ما گلستانی به نام ایران با تنوع هفتاد و هفت میلیون گل متنوع داریم و باید با تضارب آرا از اختلاف نظرها برای پیشرفت علم و دانش در کشور بهره بگیریم. وی افزود: امروز ما در شرایطی نیستیم که روی جزییات باقی بمانیم؛ زیرا مخالفان اسلام، قران و پیامبر عظیم الشان اسلام با تمام قوا مساعی خود را برای نابودکردن شریعت اسلام و راه حق به کار بسته اند. دکتر روحانی زندگی خوب و آرام مردم را در گرو توسعه مادی و معنوی کشور میسر دانست و گفت: ما باید هم‌زمان با اکتشاف معادن و رونق صنایع در استان، اخلاق، ایمان و عبادت الهی را نیز توسعه دهیم. رییس جمهوری تصریح کرد: برای همه ما افتخار است که ایران اسلامی آباد شود و استان سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و ظرفیت های بالقوه می تواند خیلی سریع به اهداف مورد نظر دست یابد. دکتر روحانی بار دیگر بر لزوم حضور مردم برای تامین امنیت و توسعه کشور تاکید کرد و گفت : آرامش و ثبات اقتصادی در کشور در مقطع کنونی مرهون حمایت و حضور مردم در صحنه و امید آنها به آینده است. رییس جمهوری گفت: اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط پیام اسلام است و اسلام راستین جاذبه های بسیاری برای مردم و جهانیان در دنیای امروز دارد.

 

                                       منبع : سنت آنلاین



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:مرزبانان ایرانی , :: 10:24 ::  نويسنده : گلستانی       

 

اخبار منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها از آزادی مرزبانان ایرانی گروگان‌گرفته‌شده توسط گروه موسوم به "جیش العدل" حکایت دارد.

طبق گزارش‌های منتشرشده، گروه جیش‌العدل صبح روز جمعه (15 فروردین)،‌ پس از پادرمیانی علماء و معتمدین اهل‌سنت، مرزبانان گروگان گرفته شده را آزاد کرده است. یکی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از "اسماعیل کوثری"، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نوشته است که مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز (جمعه) به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل شده‌اند اما هنوز وارد کشور نشده‌اند. وی افزوده است: "تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط جمهوری اسلامی چهار مرزبان است."

 

                               منبع : سنی آنلاین



یک شنبه 17 فروردين 1393برچسب:کهن ترین کشف بشر , :: 10:10 ::  نويسنده : گلستانی       
کهن ترین کشف بشر در گناباد +تصاویر
                هنوز هم صدای پای آب در گوش آسیاب های تاریخی کاخک شنیده می شود و این آسیاب ها یکی از آثار بجا مانده از دوران قاجاریه است که تا چندی پیش به دلیل عدم مرمت؛ کارآیی خود را از دست داد و اکنون با رسیدگی لازم نقش این آسیاب ها در قلب تاریخ گناباد محفوظ است.               

به گزارش ملت آنلاین و به نقل از مهر، آسیاب های آبی کاخک یکی از میراث دوران قاجار است. این اثر تاریخی در سالهای گذشته تثبیت، استحکام بخشی و مرمت شده، البته آسیاب های این سرزمین کهن دارای قدمت دیرینه ای است و این امر باعث شده تا این آثار تاریخی در محاصره باستان شناسان باشد تا هر روز قسمتی از شگفتی های این اثر را کشف کنند.

آسیاب آبی کاخک پاتوق باستان شناسان

این محل دیرزمانی است که پاتوق باستان شناسان و پژوهشگران تاریخ است و این امر نشانگر اهمیت و ارزش والای آسیاب های آبی است زیرا اغلب گردشگران و مسافران پس از غرق شدن در جاذبه های این اثر تاریخی دل به شگفتی ها و مزایای آن می سپارند و جویای دانستن راز آسیاب هایند و با ذهن پرسشگر خویش سوالات متعددی را در این رابطه از باستان شناسان می پرسند.

آسیاب های آبی دستگاهی است که برای خورد کردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد ایجاد شده است و با استفاده از تکنیک سرعت آب و یا فشار آب کار می کند. در ایران تقریبا در هر شهری در قدیم آسیاب آبی وجود داشته و امروزه تقریبا چند مورد آسیاب نظیر آنچه در کاخک وجود دارد هنوز کار می کنند.

احیای مسیر راه آب

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با اعلام اینکه آسیاب های آبی پارک آبشار کاخک مرمت شده است، گفت: در حال حاضر قسمت هایی از آسیاب بالا دست، بند کشی جداره های بیرونی، فضای پره های سنگ آسیاب، احیای مسیر راه آب و احیای آتش انداز جهت باز زنده سازی مرمت شده است.

امان الله نوروزی افزود: بعضی از قسمت های این بنا در سالهای گذشته تثبیت، استحکام بخشی و مرمت شده و در این راستا نیازمند مشارکت شهرداری کاخک نسبت به تکمیل و فعالیت مجدد این اثر تاریخی هستیم.

وجود قابلیت باز زنده سازی این اثر تاریخی

وی با بیان اینکه آسیاب ها آبی کاخک یکی از آثار زیبای به جا مانده از دوران قاجاریه است که در منطقه نمونه گردشگری پارک آبشار کاخک واقع شده، اظهار کرد: با توجه به سالم ماندن قسمتهای اصلی بنا قابلیت باز زنده سازی این اثر تاریخی وجود دارد و از این بنا می توان به عنوان یک اثر مهم در جذب گردشگر استفاده کرد.

نوروزی افزود: این اثر تاریخی به شماره 6432 در سال 81 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و باید از ظرفیتها و قابلیت های این آسیاب های آبی در جهت رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی بهره گرفت.

کهن ترین کشف بشر در گناباد

یک پژوهشگر تاریخ گفت: آسیاب یکی از کهن ترین دستاوردهای صنعتی انسان است که با نیروی آب کار می کند و در این راستا آسیاب های آبی کاخک کهن ترین کشف بشر در گناباد است.

وی افزود: مردمان گناباد با کمک آب قنوات و چشمه های موجود آسیاب های متعددی در مناطق مختلف گناباد ساختند که بعضی چون آسیاب های دشت شوراب و چاه فالیز در بیابان و برخی مانند آسیب های کاخک، کلات، سنو در مناطق کوهستانی واقع شده اند.

سهراب دهقانی اضافه کرد: در حال حاضر بقایای معماری این آسیاب ها در میان دره ای به فاصله کمی از شهر کاخک واقع شده است.

آبشار کاخک تنها منبع اصلی انرژی چرخش «چرخ پره» است

این پژوهشگر اظهار کرد: این سازه های آبی که بیشتر در مناطق کوهستانی ساخته می شد با استفاده از شیب های تند و آب سرشار قنات ها غلات اهالی را به نحوی مطلوب به آرد تبدیل می کرده است. آبشار کاخک در کنار بقایای آسیاب ها تنها منبع اصلی انرژی چرخش «چرخ پره» بوده که در کنار مخزن استوانه ای شکل سنگی به نام تنوره قرار داشته است آب پس از ریزش از بالای تنوره به شدت از محفظه ای باریک خارج شده و به بیرون فوران می کند که در نتیجه چرخ پره را به گردش می آورد و این چرخ از طریق محوری عمودی به سنگ زیرین آسیاب منتقل می شود.

دهقانی افزود: بر راس محور یا تیر قطعه ای آهنی متصل است بنام تنوره که در حفره ایجاد شده در سنگ زیرین جای می گیرد و با آن درگیر می شود به این ترتیب محور سنگ به گردش درمی آورد و غلات ریخته شده در لای سنگ ها را آرد می کند.

سرعت چرخش سنگ ها با چوپشنه کم یا زیاد می شود

این پژوهشگر تصریح کرد: «دل» محلی است که غلات در آن ذخیره می شود که با استفاده از قطعه ای چوبی به نام «دل چوپش» ریزش گندم از این محفظه کنترل می شود که با تبلک وسیله چوبی دیگری است که با لرزش بر روی سنگ باعث ریزش گندم از «دل بره» می شود.

وی می افزود: در پایان این فعالیت غله آرد شده از طریق رخنه ایجاد شده در کنار محفظه سنگ به داخل فضای گود شده گچ اندود موسوم به پرخو می ریزد و در آنجا انبار می شوداز دیگر قطعات آسیاب ها می توان به پشنه و چوپشنه اشاره کرد که با استفاده از آنها سرعت چرخش سنگ ها کم یا زیاد می شود.

دهقانی معتقد است؛ آسیاب های آبی یکی از آثار ارزشمند تاریخی، معماری و گردشگری گناباد بوده و آنچه امروز به عنوان آسیاب های آبی شناخته می شود، مجموعه ای است از سازه های آبی که در گذشته به عنوان بند و آسیاب استفاده می شده است.

در حال حاضر صدای پای آب در گوش آسیاب های تاریخی کاخک شنیده می شود و این ثروت عظیم و نعمتی بزرگ تا همیشه در قلب تاریخ گناباد ثبت و محفوظ است

 
 
 
                                   منبع : ملت آنلاین


دارآویختن 6 روباه، دشمن محیط زیست را منفور کرد

   زاهدان - ایرنا - یک روستایی اهل دهستان کیشکور از توابع شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان در اقدامی نادر برای تنبیه روباه ها و جلوگیری از حمله به مرغ هایش 6 روباه را به دار آویخت.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از منابع محلی این روستایی به زعم خود با آویزان کردن 6 روباه قصد ترس و وحشت سایر روباه ها را داشته است تا به مرغ ها حمله نکنند.
اقدام این فرد موجب ناراحتی سایر اهالی روستا شده است بطوری که ریش سفیدان و روحانیون منطقه با تذکر به وی خواستار حفظ و صیانت از حیات وحش شدند.
در همین ارتباط مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان شنبه شب در گفت و گو با ایرنا از پیگیری این موضوع خبر داد و تصریح کرد: فرد متخلف را از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قانونی قرار خواهیم داد.
ˈخسرو افسریˈ خاطرنشان کرد: روستاییان سیستان و بلوچستان بر اساس باورهای سنتی همواره نه تنها از حیوانات حمایت و صیانت کرده اند بلکه با محیط بانان نیز همکاری مستمری داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اهالی شهرستان سرباز به تمساح های گاندو که هر از چند گاه در کنار برکه ها دام های آنها را شکار می کنند، هیچ آسیبی وارد نمی کنند زیرا معتقدند تمساح موجب برکت و فراوانی آب می شود.
شهرستان مرزی سرباز به مرکزیت شهر راسک در 500 کیلومتری جنوب زاهدان با هوای گرم و مرطوب قطب کشاورزی بویژه تولید میوه های استوایی همچون انبه و موز است.
همچنین رودخانه سرباز که در این شهرستان جریان دارد علاوه بر میزبانی پرندگان مهاجر در زمستان محل اصلی زیست تمساح های پوزه کوتاه ایرانی موسوم به گاندو است که طی سالهای اخیر باعث جذب گردشگر و توریست شده است.
هم اکنون حدود 50 تمساح در ایستگاه تحقیقات زیستی ˈریکوکشˈ در روستای ˈدرگسˈ شهرستان سرباز تحت مراقبت قرار دارند و بازدید از آن برای عموم آزاد است.
روستای درگس در کیلومتر 30 جاده جکیگور - چابهار قرار دارد.

 

                                        منبع : خبرگزاری ایرنا



پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:خواستگاری , بزهای نر, :: 9:32 ::  نويسنده : گلستانی       

 

خواستگاری به سبک بزهای نر

لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, :: 10:8 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 

 

                                                                          لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


 

فیلم موهن «بی‌گناهی مسلمانان» دوباره در یوتیوب قرار می‌گیرد

 

85880763172287241291660045045

فیلم توهین‌آمیز «بی‌گناهی مسلمانان» که به دلیل شکایت یکی از بازیگرانش نسبت به عوض شدن دیالوگ‌های او، از یوتیوب برداشته‌ شده بود، دوباره در این سایت قرار می‌گیرد.

 

چندی پیش فیلم بی‌گناهی مسلمانان به دلیل شکایت سیندی لی‌گارسیا، یکی از بازیگران آن برای عوض شدن دیالوگ‌های او و عدم رضایت وی از نسخه نهایی این فیلم از روی یوتیوب برداشته شد. جالب اینجا است که این فیلم که در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) ساخته شده، در پی اعتراض‌های گسترده مسلمانان جهان از یوتیوب برداشته نشده بود. دادگاه آمریکا به تازگی پس از بررسی شکایت گارسیا، دستور داد که این فیلم در صورت حذف بخش‌هایی که این بازیگر در آن حضور دارد، می‌تواند دوباره بر یوتیوب قرار بگیرد.

 

                                                                             منبع: ایکنا



چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:سیستان , بلوچستان , مظلوم , محروم , :: 9:15 ::  نويسنده : گلستانی       

 

سیستان و بلوچستان، محروم یا مظلوم

 

892378963

 

سیستان و بلوچستان همواره و در طول دوران به واژه محرومیت اشتهار داشته است اما برخی کارشناسان معتقدند این استان محروم نیست و استفاده از این واژگان بیشتر توسط مسوولان ادوار مختلف و به عنوان سرپوشی برای کم کاریها و ضعف عملکرد خودشان به کار رفته است.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن عمید در لغتنامه خود واژه محروم را معادل ˈناامیدیˈ و ˈبی‌بهره بودنˈ ترجمه کرده است در حالی‌که به اذعان کارشناسان، استان سیستان و بلوچستان نه تنها از نعمت‌های بی شمار الهی بی بهره نیست بلکه سرشار از مزیت های نسبی است و حتی تصور داشتن این همه نعمت موجی از امید را در دل زنده می کند.

کافی است فقط چند مزیت سیستان و بلوچستان واگویه شود تا ثابت شود این استان گنجی از استعدادهای پنهان اما کمتر شکوفا شده را داراست:

*وجود حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و خاکی فقط یکی از مزیتهای ژئوپلتیکی سیستان و بلوچستان است که برخی کشورهای بزرگ و توسعه یافته در آرزو و رویای داشتن حتی یک کیلومتر مرز آبی هستند.

*حتی شاید برای هم‌وطنان ایرانی نیز تازگی داشته و تعجب آور باشد که سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از معدود استان‌های ایران دارای ۶ فرودگاه است که فقط یک مورد آن عملیاتی نیست و بقیه دارای پروازهای منظم به اقصی نقاط ایران و جهان هستند.

*در زمان حاضر افزون بر ۱۰۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های استان تحصیل علم می کنند و در این بین دانشگاه سیستان و بلوچستان که پروتکل های همکاری زیادی با مراکز علمی کشورهای مختلف دنیا در آمریکا، اروپا و آسیا دارد از معدود دانشگاه‌های ایران با ظرفیت بالای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. پردیس این دانشگاه نیز از زیباترین پردیس‌های دانشگاهی ایران است.

* بنادر چابهار و کنارک، بندر چابهار به عنوان یکی از چهار کرویدور مهم جهان دارای اهمیت است، جمهوری اسلامی ایران از طریق چابهار به آب‌های آزاد بین المللی و اقیانوس دسترسی دارد از دیگر سو بندر کنارک نیز یکی از مهم‌ترین مراکز شیلات کشور است که یک مورد آن فقط ۹۰ درصد ماهی تون ایران در این شهرستان تولید می شود.

* سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از معدود استان‌های ایران دارای هفت تا ۱۰ بازارچه مرزی فعال و غیرفعال در شمال و جنوب برای مراودات تجاری و ترانزیتی با کشورهای ایران با افغانستان و پاکستان است. همچنین این خطه زرخیز از معدود استان های کشور دارای راه آهن بین المللی است که کشور پاکستان را از طریق ایران به سایر کشورهای همجوار متصل می کند.

*از سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمان ذخایر معدنی یاد می شود به طوری که بدون احتساب معادن غیرفعال هم اینک ۳۱۱ معدن فعال در استان وجود دارد. طلا، مس، خاک صنعتی، کائولن، تیتانیوم، مرمر و سیلیس بخش کوچکی از ذخایر پرعیار استان است.

* گردشگری، شاید در نگاه عده ای سیستان و بلوچستان سرزمینی خشن و فاقد جذابیت‌های دیدنی متصور شود اما این استان چشم اندازهای فوق العاده بدیع و کم نظیر دارد که به سبب بکر و دست نخورده ماندن فرصت خوبی برای تمام گردشگران به ویژه جستجوگران سرزمین های ناشناخته، فراهم آورده است.

مناظر زیبای حوزه آبریز هامون و هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات تفتان چهارمین قله بلند ایران در مرکز استان و رودخانه های پرآب، باغات موز، انبه، چیکو، گواوا و سایر میوه های استوایی، شالیزار، نخیلات خرما و سواحل کنارک و چابهار در کنار صنایع دستی و صیادی در جنوب این خطه از میهن اسلامی همچون فیلمی زیبا روبروی چشم بیننده رژه می رود.

مطابق آمار حدود ۱۰ هزار اثر تاریخی، باستانی و طبیعی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که تاکنون بیش از سه هزار اثر آن ثبت و یک هزار و ۶۵۰ مورد در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

از طرفی طبیعت چهار فصل سیستان و بلوچستان در شمال تولیداتی همچون غله، انگور، هندوانه، خربزه و علوفه در مناطق مرکزی زردآلو، آلو، انار و انگور منحصر به فرد و در جنوب میوه های استوایی و گرمسیری بویژه موز، انبه، گواوا، چیکو، برنج، سبزی و صیفی جات را مازاد بر نیاز استان تولید می کند…

اگر قرار باشد مزیت های نسبی سیستان و بلوچستان را همانطور که بخش کوچکی از آن به اختصار اشاره شد برشماریم این نوشتار به اطناب هم‌چنان ادامه خواهد یافت پس نتیجه می گیریم که نام بردن از این خطه زرخیز میهن اسلامی به عنوان محروم (در معنای لغوی به معنای بی بهره بودن) شاید خیلی شایسته نباشد و بهتر باشد آن را به مظلوم تعبیر کنیم که با وجود این همه نعمت های خدادادی به سبب استفاده نادرست از مواهب الهی، غالب مردمان آن به لحاظ درآمد سرانه وضعیت مطلوبی نداشته و در نهایت فقر به سر می برند.

بنابراین می توان ادعا کرد از جمله ظلم و آسیب‌هایی که همواره بر این استان روا شده اجرای طرح‌های مقطعی و بدون مطالعه دراز مدت بوده است که این عامل طرح‌های توسعه ای منطقه را ابتر و یا کم اثر کرده است از دیگر سو نسخه های پیچیده شده برای سیستان و بلوچستان مشابه سایر استان‌ها و بدون توجه به موقعیت خاص، خرده فرهنگ‌ها و آمایش سرزمین تدوین شده است در حالی‌که این استان با حدود ۱۲ درصد مساحت کشور و افزون بر ۲٫۶ میلیون نفر جمعیت از اهمیت راهبردی در حوزه اقتصادی و سیاسی برخوردار است.

از دیگر سو به اعتقاد برخی کارشناسان که بعضا مسوولان نیز بر آن صحه گذاشته اند، بخشی نگری دستگاه‌های مختلف و نگاه غالب امنیتی جدی‌ترین آسیب را به ویژه به حوزه تجارت که مزیت این استان مرزی محسوب می شود، وارد کرده است.

این معضل به قدری آسیب آفرین شده است که نه تنها استعدادهای ترانزیتی، مرزی و تجاری سیستان و بلوچستان شکوفا نشده است بلکه حتی در سطح نازل تجارت چمدانی و کوله باری نیز مرزنشینان استان هنوز نتوانسته اند از سهمیه تجارت ۲۰ میلیون ریالی خود که مصوبه و مورد تاکید دولت است به سبب سخت گیری‌های بی مورد و بخشی نگری یک نهاد استفاده کنند.

مطابق اطلاعات موثق نگارنده، این نهاد به قدری از حوزه اختیارات خود پا را فراتر گذاشته است که چندی پیش یک مسوول رده پایین آن به مدت ۴۰ دقیقه فرماندار یکی از شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان را در داخل بازارچه مرزی توقیف و شوربختانه‌تر این‌که در مقابل مقام مافوق این اقدام خود را مثبت و در راستای قدرت نمایی دستگاهش ارزیابی کرده است و البته این رویکرد غیرسازنده در برخی دیگر نهادهای استان نیز وجود دارد.

بر این اساس اعتقاد نویسنده، پژوهشگر و ایران شناس معاصر بیراه نیست که می گوید: رویکرد برخی مدیران به خودی خود مانع توسعه سیستان و بلوچستان است از دیگر سو تاریخ استان نشان می دهد علاوه بر قوم بلوچ و سیستانی دیگر اقوام ایرانی هم‌چون آذری، یزدی، خراسانی (به ویژه بیرجندی) و کرمانی در توسعه و تمدن آن نقش داشته اند لذا در اولین گام باید با بزرگان این گروه‌ها نشست هایی برگزار و ضمن شنیدن نقطه نظراتشان از آن‌ها در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بهره گرفت.

دکتر ˈایرج افشار سیستانیˈ معتقد است: بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم و ارتقای شاخص های امنیتی سیستان و بلوچستان با تکیه بر توان و مزیت های داخلی منطقه و احترام به نظرات بزرگان و ریش سفیدان طوایف و اقوام اعم از بومی و غیربومی ممکن است.

نویسنده ۱۵۰ کتاب در زمینه های اجتماعی و جغرافیای سیاسی و اقتصادی، افزود: به عنوان یک پژوهشگر میدانی که راجع فرهنگ و رسوم تمام ایلات و عشایر و اقوام ایران مطالعه و کتاب نوشته است عرض می کنم از جمله آسیب‌های وارده به سیستان و بلوچستان استفاده نابجا از ماموران، کارمندان، مدیران و قوای نظامی و انتظامی دیگر استان‌ها در پست های حساس و کلیدی منطقه بوده است.

نویسنده و چهره ماندگار ایرانی از دیار سیستان و بلوچستان ادامه داد: بی توجهی به آداب و رسوم سیستان و بلوچستان و توهین به شخصیت مردمان این خطه از سوی برخی مسوولان و کارمندان کم تجربه در طول تاریخ که شاید عمدی نیز در کار نبوده است باعث یاغی شدن برخی نوجوانان و جوانان منطقه شده و آن‌ها را به سوی خشونت سوق داد که زیان آن را تمام کشور متحمل شد.

وی با بیان این‌که نگاه ویژه به مرز و گردشگری به عنوان دو منبع پایدار درآمدی باید به راهبرد تبدیل شود، گفت: مادامی که جاده های دسترسی مناسب و کمپ های اقامتی در سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد سخن گفتن از توسعه گردشگری فقط شعار دادن است.

پژوهشگر تاریخ و جغرافیای ایران با بیان اینکه گردشگری ایران ظرفیت جذب توریست اندکی دارد، ابراز داشت: در کمتر راه ارتباطی کشور یک سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد و از این حیث سیستان و بلوچستان وضعیت اسف باری دارد.

افشار سیستانی همچنین گفت: توسعه کمی و کیفی بازارچه های مرزی و آزاد سازی تجارت چمدانی در مرزهای سیستان و بلوچستان با خود رفاه اجتماعی و به تبع آن امنیت پایدار پدید می آورد.

و در پایان اینکه برخی طرح‌های اجرا نشده هم‌چون ایجاد و استقرار پنجره واحد گمرکی در زاهدان، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سیستان (مرز افغانستان) و منطقه ویژه اقتصادی در میرجاوه (مرز پاکستان) و راه اندازی خط کشتی رانی چابهار – بندرعباس – دبی نیز می تواند باعث به فعل درآمدن برخی مزیت های این ˈاستان مظلومˈ و به تبع آن افزایش درآمد سرانه ˈمردم محرومˈ آن شود.

* محمد مهدی کرمانی / رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان (خبرگزاری ایرنا)



چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:تبعیض , اجحاف , حق کشی ,خشونت , :: 9:5 ::  نويسنده : گلستانی       

مولانا عبدالحمید: حق‏کشی‏، اجحاف‏ و تبعیض‏ از عوامل ترویج خشونت‏ اند

مولانا عبدالحمید: حق‏کشی‏، اجحاف‏ و تبعیض‏ از عوامل ترویج خشونت‏ اند

 

اشاره: شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید همواره بر لزوم دوری از جنگ و خشونت و ایجاد فضای گفتمان و مذاکره تاکید داشته و شنیدن حرف مردم و رسیدگی به مشکلات آنها توسط حکومت‌ها را بهترین راه مبارزه با گسترش افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی در جهان می‌دانند.

 

                                                 لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:مصر , حماس , ممنوعیت حماس , :: 8:1 ::  نويسنده : گلستانی       

 

دادگاهی در قاهره فعالیت جنبش”حماس” در مصر را ممنوع کرد

 
5632873
 
 
دادگاه رسیدگی به پرونده های فوری در دولت کودتاگر مصر در تازه ترین خوش خدمتی خود به رژیم صهیونیستی حکم به ممنوعیت فعالیت جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و کنترل دفاتر آن در قاهره داد.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع مصری، این حکم در پاسخ به دادخواست قضایی ارائه شده از سوی سمیر صبری وکیل حقوقی مصری علیه عدلی منصور رئیس جمهور انتصابی ارتش و محمد ابراهیم نخست وزیر و وزیر کشور دولت کودتاگر مصر و درخواست از آنها برای معرفی فوری جنبش حماس به عنوان “سازمان تروریستی” صادر شده است.

 

در دادخواست مذکور آمده است که بسیاری از کشورها نام حماس را نیز مانند جماعت اخوان المسلمین که روابط تنگاتنگی با هم دارند، در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده اند.

 

این در حالی است که موسی ابو مرزوق عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش حماس نیز از زمان بروز حوادث سوریه در مصر اقامت دارد و برخی منابع مدعی شده اند که همسر وی اخیرا به غزه نقل مکان کرده است.

 

گفتنی است که این حکم همزمان با جنگ تبلیغاتی رسانه های مصر علیه جنبش حماس صورت می گیرد که از زمان کودتا علیه محمد مرسی رئیس جمهور مصر آغاز شده است. در همین راستا، مرسی اخیرا به اتهام جاسوسی برای جنبش حماس مورد محاکمه قرار گرفت و علاوه بر این، جنبش حماس نیز متهم به حمله به زندان های مصری و آزادی رهبران جماعت اخوان المسلمین از آن شده است.

 

مصر در دسامبر گذشته در اقدامی مشابه گروه اخوان المسلمین این کشور را ، سازمانی تروریستی اعلام کرده بود.

در همین حال عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد: این اقدام که حماس یک سازمان تروریستی در مصر به شمار بیاید، امری بسیار خطرناک است و راه را در مقابل اسرائیل برای حمله به نوار غزه باز می‌ کند.

الرشق اقدام دادگاه مصری “یک خدمت مجانی برای اشغالگران اسرائیلی ” به شمار آورد.

 



اخبار پرونده‌های «زنجانی»، «رحیمی»، «مرتضوی»، «قالیباف»...

 

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه آیا در سال 88 زنجانی گاز اشک‌آور و فلفل را تهیه کرده است، گفت: این موضوع را نشنیده‌ام و از آن بی‌اطلاع هستیم               

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به مناسبت سال جدید برای محکومان و در جهت رافت اسلامی عفو و مرخصی پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری امروز - 12 اسفندماه - در این باره اظهار کرد:‌ به لحاظ کمک به خانواده زندانیان و در جهت رافت اسلامی، رییس محترم قوه قضاییه طی دستورالعملی به سازمان زندان‌ها ابلاغ فرمودند که زندانیان واجد شرایط در تعطیلات سال جاری از مرخصی استفاده کنند.

                                                                 لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


 

 

                         مردم کلاله بیش از 34 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

 

       کلاله - ایرنا - معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)کلاله، میزان زکات جمع آوری شده امسال را 34میلیاردو172میلیون ریال اعلام کرد و گفت: مردم این شهرستان در پرداخت فریضه زکات رتبه اول استان گلستان راکسب کردند.

 

آخوند ˈامان دردی کوچک نژاد ˈ روزسه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زکات جمع آوری شده در هر منطقه صرف نیازهای مردم و عمران و آبادانی همان منطقه هزینه می شود.


وی گفت: یکی ازکشاورزان شهرستان 700 میلیون ریال زکات خود را به خرید یک دستگاه دیالیزاختصاص داد که این دستگاه خریداری و دربیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)کلاله نصب شد و از آن بیماران کلیوی منطقه،استفاده می کنند.
وی گفت: 14 میلیارد و 893 میلیون ریال از زکات جمع‎آوری شده و تشویقی دولت برای پروژه های عمرانی از قبیل مسجد، حسینیه، زینبیه، خانه عالم و قرآن، پروژه های دهیاری و استانداری، پروژه های بسیج و سپاه، حوزه علمیه و طرح‎های مشابه هزینه شده است.


آخوند کوچک نژاد خاطر نشان کرد: همچنین 22 میلیارد و 755 میلیون ریال برای طرح های حمایتی از قبیل درمان، تحصیل، ازدواج، آزادی زندانیان (بدهکاران دیه غیر عمد) مسکن و سایر موارد حمایتی در شهرستان هزینه شده است.
به گفته وی، شورای زکات کلاله با مشارکت ائمه جمه وجماعت، روحانیون و رابطین زکات، برای ترویج این فریضه الهی در بین اقشار مختلف مردم تلاش‎های بسیاری را انجام   می دهد.

 

                                                         منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی



سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 
نامه صدها نفر از اهالی فرهنگ و رسانه برای آزادی مرزبانان ایرانی/سربازان ما را آزاد کنید

تعداد زیادی از اهالی سینما و فرهنگ در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل شخصیت‌های بین المللی و دولت پاکستان، از آنها خواستند مرزبانان ربوده شده ایران را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، تعداد زیادی از اهالی سینما و فرهنگ در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل، شخصیت های بین المللی و دولت پاکستان، از آنها خواستند مرزبانان ربوده شده ایران را آزاد کنند.

متن بیانیه  جمعی از هنرمندان ایران به شرح ذیل است:

   سربازان وطن ما را آزاد کنید

 

ما هنرمندان ایران با هر سلیقه و نگرش، ازهمه مقامات مسئول و با نفوذ جهان ، سازمان ملل و نیز دولت دوست و همجوار پاکستان درخواست داریم ، تا به عنوان عملی انساندوستانه ، همه توان خودرا بکار گیرند که هرچه زودتر جوانان ما ، این سربازان بیگناه به گروگان گرفته شده در مرزهای جنوب شرقی کشورمان ، به دامان گرم خانواده های نگرانشان بازگردند.

عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی

 

                                                        اسامی بترتیب زمان  تایید و امضاء:

 

پرویز پرستویی، نرگس آبیار، رضا کیانیان، مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، کیومرث پوراحمد، سیدرضا میرکریمی، کمال تبریزی، حمید فرخ‌نژاد، رخشان بنی‌اعتماد، مهتاب کرامتی، رویا نونهالی،  فرهاد توحیدی، جمال شورجه، امیرشهاب رضویان، محمدرضا شرف الدین، محمدمهدی عسگرپور، ناصر تقوایی، مرضیه وفامهر، اصغر فرهادی، مینو فرشچی، بهرام رادان، تهمینه میلانی، میترا حجار،  سهیلا گلستانی، احسان عبدی پور، محمود کلاری، اسحاق خانزادی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، درنا مدنی، رضا اعظمیان، جواد شمقدری، رامبد جوان، محسن امیریوسفی، رضا درمیشیان، مهدی سجاده‌چی، حسن فتحی، هانیه توسلی، امیر جعفری، مهناز افشار، صابر ابر، سحر دولتشاهی، گوهر خیراندیش، روح الله سهرابی، دانش اقباشاوی، مجتبی میرتهماسب، احمدرضا درویش، تقی علی‌قلی‌زاده، جعفر دهقان، مریلا زارعی، وحید موساییان، محمد علی سجادی، نادر مقدس، لیلا زارع، پژمان بازغی، رضا عطاران، محمد احسانی، شبنم مقدسی، کوروش سلیمانی، پرویز شیخ طادی، محمد رسول اف، رضا غفاری، جعفر پناهی، هنگامه قاضیانی، لیلا ارجمند، چکامه چمن ماه، مرتضی رزاق کریمی، نازنین فراهانی، علیرضا امینی، شهاب حسینی، امیر سماواتی، مهوش قادری، محسن قاضی مرادی، سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد، فرج الله سلحشور، روح الله حجازی، علی احمدزاده، فرشید نوابی، هومن اشکبوس، افشین هاشمی، کیوان کثیریان، سعید پرسا، محمدرضا برنجیان، امین میری، امیر اثباتی، مهرداد میرکیانی، شالیزه عارف‌پور، آتوسا راد، پرستو جلیلی، علی شادمان، بهزاد آزادی، سیدمحسن هاشمی، ناصر صفاریان، رضا داد، شیرین بزرگمهر، حبیب رضایی، حبیب احمدزاده، مجید ماهیچی، علی نجفی، رخساره قائم مقامی، محمدرضا جان پناه، لیلی گلستان، سعید عیسایی، مجید شتی، محمود غفاری، فرزانه طاهری، رعنا جوادی، لیلا نقدى پرى، محمدرضا عباسیان، عبدالله خسروی، مسعود ده‌نمکی، ابوالقاسم طالبی، سیدرضا شکراللهی، شهرام جعفری‌نژاد، امیرحسین یزدان‌بد، یونس تراکمه، آزاده اخلاقی، نوشین جعفری، مجید برزگر، لیلا نقدی پری، لیلی فرهادپور، نغمه ثمینی، خسرو سینایی، گیزلا وارگا سینایی، فتح الله جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، مهرداد صدیقیان، محسن مومنی شریف، محمد حمزه زاده، ایمان راد، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی، طاها شجاع نوری، رضا شجاع نوری، صبا صمیمی، غزاله معتمد، الهام کردا، سعید چنگیزیان، رویا جاویدنیا، بهناز جعفری، بابک حمیدیان، اشکان خطیبی، عباس غزالی، پگاه اهنگرانی، هومن سیدی، مرجان اشرفی زاده، سینا گنجوی، حمید امجد، مهوش شبخ الاسلامی، زهره الحمدی، ناهید توسلی، فرهاد اصلانی، سیدمسعود صفوی، امیرحسین ثنائی، مژگان فرح آور مقدم، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، سیاوش سرمدی، مازیار میری، کاوه سجادی حسینی، مهران ملکوتی،  سامان مقدم، علی قربانزاده، ژرژ هاشم‌زاده، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا برازنده، آناهید روستا، کامیاب عشایری،  لیلا پرهیزگار، نوید سجادی حسینی، کریم امینی، سجاد عظیمی، سیامک ادیب، امین قوامی، علیرضا حکیم‌زاده، اشکان فتاحی، جواد فراهانی، محمدرضا عزتخواه، صابر کامیان، اکبر دهقان، صادق مختاری، مینو عاشوری، محمدرضا امین زاده، ‌سیاوش حقیقی، ‌مهدی عظیمی میرآبادی، پژمان لشگری‌پور، محمدصادق باطنی، 

 

                                              اساتید دانشگاه هنر تهران

 

سعید کشن فلاح ،محمدرضا حسنایی ، سید محسن هاشمی ، صابر امامی ، فرزان سجودی ، فاطمه شکیب ، حمید دهقانپور ، اسماعیل بنی اردلان ،حسین فرخی ،محمد شهبا ، اسماعیل شفیعی ،فهیمه میرزا حسینی ، مژگان فرح اور مقدم ،معصومه علی نژاد مجید شیخ انصاری.

 

                                     روزنامه نگاران و سایر اصحاب فرهنگ

 

سیدنظام‌الدین موسوی، کامران قبادی، محسن یزدی، بهزاد شهبازی،‌ محمد حسین‌کلهر، احسان هوشیارگر، سیدحبیب موسوی، کیوان امجدیان، مریم فیروزفر، نرگس محمدی، زهره سعیدی، روح الله زندی‌فر، حسین سلیمی، حسن کربلایی، مصطفی وثو‌ق‌کیا، مقداد مددی، سمیه نبی، آزاده لرستانی،احسان عباسی،  ایزد مهرآفرین ، محمدرضا عبداللهی، فاطمه ملکی، سیدعلی حسینی، نفیسه اسماعیلی، محسن صادقی، رامین سفری، علیرضا پورصباغ، علیرضا نصیری، زهره رضایی، امیر ابیلی، علیرضا قرائتی، محمد تاجیک، فرزانه ابراهیم زاده، امیر توده روستا ، آسیه امینی ، ماهرخ شمس ، نازنین موسایی ، عسل عباسیان، نسرین بصیری، محسن اسکندری ، عادل مقدس ، مژ گان جمشیدی ، بیتا موسوی ، زهرا حق شعار ، پوریا آسترکی ، مرجانه پورحسین ، کیوان مهرگان ، شهرزاد همتی ، شیرین تولایی ، مهدی گنجعلی ، نگارخسروشاهی ، دریا نیلچی ، پریا پورنوری ، نرگس توسلیان ، منا افروغ ،محمدرضا جهان پناه،سهیلااکبری ، پریسا فرمان  ، باربد گلشیری ، بهروز شادلو ، الهام زمانی ،امیر احمدى آریان ، علیرضا رمضانی ، فیروزه صابر ، نوش آفرین عاطفی ، نیاز اسماعیل پور ، مژده دانش پژوه  ، سعید عباسپور ، افشین رضاپور ، ناهید طباطبایی، زهره بهروزی نیا، شیرین بزرگ مهر، آمن خادمی، طاهره یوسفی‬، مونا کامبد، ‫پرستو بیرانوند‬، ‫میثم سعادت‬، ‫سعید سیف‬، ‫راضیه عباسی، مطهره شفیعی،‌نغمه دانش، محمدجواد صابری،‬ ‫بنفشه رنجی،‬ ‫زهره علی حسینی، الهام لایقی، زینب کریمیان،  علیرضا مرادی، احسان حسینی نسب، هانیه نجد عطایی، حسین عبدالهی، یسرا بخاخ، وحید ونایی، ‌سلمان محمودی، مهدی محمودی، آزاده عطار، فتانه غلامی، حسن رستمی،‌ مریم نراقی، امیر بهاری، مهدی علاقه‌بند، راضیه زرگری،‌ حمید بهشتی، حمید بیاتی، زهرا مهدی زاده، حمید نورشمسی، احمد افشار، سعید الهی نیا، عباس کریمی، الهام نادری فرید، علی پوراحمدی، نسرین نیکنام، الناز اسکندری،‌سینا علیمحمدی، نگار شریف‌زاده، فهیمه کوه خضری، علی زادمهر، سپیده حیدرآبادی، محمدرضا نوریان، مریم عرفانیان، محمدمهدی نورقربانی،‌ لعیا بغدادی، بهاره دهقان‌زاده، مهدی تقوی، عسل اسماعیل‌زاده، هادی حسینی‌نژاد، بیتا ناصر، احسان رنجبران، کریم پورزبید، امیر توانا، مهدی مشکینی، زهرا عبدالمحمدی‬، مریم یوشی‌زاده، ‬‫حسین اسلامی فرد، علی عباسی مزار، محمدامین میرزایی، قاسم عزیزی، مریم عاقلی، فاطمه کاکویی، پریسا ساسانی، ‫سهیلا فلاحی، احسان کبیری، احمدرضا مسعودی، فاطمه موسوی،‌ حبیب الله ترکاشوند، نیوشا روزبان، مریم حاجی‌نوروزی، مهدی پورصفا، آروین مؤذن‌زاده، سیما حریان، کورش نور‬،‌‫محمدصفری‬، ‫نیوشا عباسی، محمد دوامی، ‫محمدرضا نادری گیسور، مریم نوروزی‬، ‫محمد عظیمی،‌ ‫یاسر یگانه، ‫کتایون مافی، فریبرز دارایی،‌‬ ‫عطیه موذن‬،‌ ‫مجید احمدی،‌آیدا اورنگ، حمیدهوشنگی، ابوالفضل فیضی‌خواه،‌ علی دایلی،‌ طاهره نمازی،‌مریم فلاحی

تعداد افرادی که این نامه را امضا می کنند در حال افزایش است.

 

                                               منبع : خبرگزاری فارس

 



سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:, :: 11:10 ::  نويسنده : گلستانی       

 

ناامید کردن امید مردم خیانت است

 
 

با درايت امام (ره) و اصلاح قطعنامه، پيروزمندانه از جنگ بيرون آمديم، در شرایط فعلی نیزعقلانيت ماههاي پايان جنگ متبلوراست و مردم به كسي بيشترين رأي را دادند كه صحبت از اعتدال و عقلانيت می كرد

 

                               لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


گزارش تکان دهنده از بچه فروشی در تهران: راحله 13 ساله، دو میلیون تومان!

مشتری دارد، او را تا دو و نیم میلیون تومان می‌خرند. برای چه تحویل شما بدهم؟» راحله سیزده سالش است، مادر مواد فروشش در زندان است و برادرش سرپرستی او را به عهده دارد. راحله شناسنامه ندارد. برادرش نمی‌خواهد او را تحویل موسسه خیریه دهد. «دو میلیون بده بچه را ببر هر جا که خواستی.»

این گزارش نیست، روایت نبض کند کودکانی است که هر روز آنها را سر چهارراه‌ها یا مترو می‌بینیم. نه می‌توانند بخوانند نه می‌توانند بنویسند، تنها چیزی که از همان ابتدا آموزش دیده‌اند کار کردن است. آنها از صبح کار می‌کنند تا شب پدر و مادرهای جعلی یا پدر و مادرهای خودشان با خیال راحت مواد بکشند. کارگرانی که اگر خوب کار کنند، خریداران فراوانی دارند. قیمت این کودکان برده را می‌پرسم: «از صد هزار تا پنج میلیون.»

 

                                                         بردگی به جای عاشقی

 

اینجا دروازه غار است، ناف تهران. سوار مترو که شوی، کمتر از یک ساعت به ایستگاه شوش می‌رسی و چند قدم پیاده که بیایی جایی سر در می‌آوری که انسانیت دود شده و به هوا رفته است. صبح‌ها خلوت و شب‌ها از زمین بچه می‌جوشد. نه عاشق می‌شوند، نه کودکی می‌کنند. وقتی به سن دوازده سیزده سالگی می‌رسند باید ازدواج کنند و بچه‌دار شوند. این چرخه زندگی کودکان برده است. راه دیگری مقابل پای آنها نیست، فکر می‌کنند حتما این صحیح‌ترین راه است. آنها را غربتی صدا می‌زنند.

از لب خط تا دروازه غار، خانه‌هایی را می‌بینی با حیاط‌هایی بزرگ و هشتی و اندرونی و بیرونی. در تمام این اتاق‌ها خانواده‌هایی زندگی می‌کنند با چند بچه. هر بچه سرمایه‌ای برای خانواده. برای این والدین، فرزند بیشتر، زندگی بهتر است، مواد بیشتر است و نشئگی عمیق‌تر.

 

                                           بیمارستانی شبیه به وال‌استریت

 

دختربچه ۱۴ ساله افغان سال پیش بچه‌دار شده بود. او حتی توان بلند کردن بچه را هم نداشت اما حالا بچه او پیش خودش نیست. نوزادش را سه میلیون تومان فروخته است. در این محله گروه دیگری نیز هستند کم‌تعدادتر از غربتی‌ها. به آنها فیوجی می‌گویند. اکثر مددکاران موسسات خیریه که با این خانواده‌ها سر و کار دارند، خرید و فروش بچه یا بچه‌دار شدن برای درآمدزایی را ناشی از فقر فرهنگی در بین این گروه‌ها می‌دانند. اینجا با بچه تجارت می‌کنند، مواد می‌کشند، زندگی می‌کنند و دست آخر هم سرنوشت تلخ‌تری در انتظارشان است. اینجا هر اتفاقی می‌افتد.

مردی به نام خسرو وجود دارد. به بچه‌ها پول می‌دهد و بعد آنها را به هزار شکل دیگر به بردگی می‌گیرد. کودکان موظف هستند که آخر شب با مقدار مشخصی پول به خانه برگردند. اگر پول کم آورده باشند، باید تن به کارهای دیگری دهند. ازدواج این بچه‌ها هیچ جایی ثبت نمی‌شود. نامشان جایی ثبت نمی‌شود. گویا روح هستند. برده‌هایی که فقط برای کار زاییده شده‌اند.

بیمارستان... در خیابان مولوی تهران است. بازاری برای خرید و فروش بچه؛ درست مانند وال استریت. یکی از دانشجویان پزشکی که آنجا کار می‌کند، می‌گوید: «خانم‌هایی به این بیمارستان می‌آمدند و بچه‌دار می‌شدند و می‌رفتند، حتی برای شیردهی کودک خود صبر نمی کردند. خیلی عجیب به نظر می رسید. اما همین خانم دو هفته بعد می‌آمد و برگه‌ای را که دست مردی بود امضا و پول ناچیزی دریافت می‌کرد، سپس بچه را به او تحویل می‌داد. به همین سادگی. اینجا زنان معتاد هم می‌آیند برای زایمان، اما خرج دو سه شب مصرفشان را می‌گیرند و کودک خود را می‌فروشند.»

بیایید برگردیم به دروازه غار. کوچه‌های باریک با جوی‌هایی که خشک شده است. بوی زباله می‌آید. دیوار سفید بزرگی دور جایی شبیه به میدان را گرفته است. از سوختگی‌های کنارش می‌توان فهمید که اینجا خوابگاه کارتن‌خواب‌هاست. یکی از آنها در میان زباله‌ها به ظرف برنجی می‌رسد و آهسته آهسته شروع به خوردن آن می‌کند.

 

                                                 فروش کودک به هر قیمتی

 

غربتی‌ها گروهی هستند که اصل خرید و فروش بچه‌ها متعلق به این گروه است. گروه‌های دیگر سعی می‌کنند که بیشتر بچه‌دار شوند تا پول بیشتری به چنگ بیاورند. مادری فرزند خود را یک و نیم میلیون تومان فروخته است. هنگامی که باردار بوده، بیمارستان نرفته زیرا قرار این بوده است که به محض اینکه بچه‌دار شد، باید او را به خریدار بدهد.

-                                          نمی‌خواستی بچه‌ات را نگه داری؟

-                                            چرا اما به پولش نیاز داشتم.

تمام مکالمه همین قدر طول می‌کشد. آنقدر مطمئن پاسخ می‌دهد که دیگر جای سوالی باقی نمی‌گذارد. بین خودشان و بچه، همیشه خودشان را انتخاب می‌کنند. مادر دیگری قرار بوده با فروش بچه به قیمت دویست هزار تومان لااقل خرج چند شبش را به دست آورد. زمانی که او تازه مواد مصرف کرده بوده، خریدار می‌آید و بچه را می‌برد، نه پولی پرداخت می‌شود، نه مادر چیزی یادش می‌آید. همه زندگی‌شان در پایپی شیشه‌ای خلاصه شده. پایپ هنوز در دستش هست. در حیاط خانه چند کودک بازی می‌کنند. کارگرانی که منتظر مشتری هستند، زمین یخ‌زده و آب سیاهی آنجا جریان دارد، بچه‌ها روی آنها سر می‌خورند و می‌خندند.

یکی از مددکاران اجتماعی محله می‌گوید: «موردی داشتیم که برای ساکت کردن نوزاد چهارماهه خودش به او متادون می‌داده و در کنار نوزاد شیشه مصرف می‌کردند که بچه دچار حمله‌های شدیدی شده بود. هر کاری می‌کردیم که بچه را از مادر بگیریم و او را درمان کنیم قبول نمی‌کرد. بعدا که با او صحبت کردیم به ما گفت بچه پنج میلیون تومان مشتری داشته است و اگر آن را به ما تحویل می‌داد مشتری بچه از دست می‌رفته اما به خاطر حال بد کودک مجبور شد و او را به ما داد.»

 

                                                                         کودکان اجاره‌ای

 

مسعود، مددکار اجتماعی و بلد محله است. او مسئول شناسایی دروازه غار و لب خط است. خانه‌ای را نشان می‌دهد که یک سال پیش توسط موسسه‌ای خیریه کشف شد و تعداد زیادی بچه را از آنجا نجات می‌دهند، می‌گوید: «سال پیش بود فکر می‌کنم که این خانه را پیدا کردیم. حدود ۴۰ تا ۵۰ بچه در این خانه بودند که هرروز صبح عده‌ای می‌آمدند و آنها را اجاره می‌کردند و دوباره آخر شب آنها را برمی‌گرداندند.»

گروه دیگری هستند که در بارداری متوجه می‌شوند که نمی‌توانند از بچه نگهداری کنند و به همین خاطر دنبال خریداری برای فرزند خود می‌روند. اینها امن‌ترین مکان را یا خانه‌هایشان می‌دانند یا بیمارستان.... دانشجوی پزشکی که در این بیمارستان کار می‌کند می‌گوید: «در روز حدود سه تا چهار تا از این موارد در بیمارستان داریم. شاید خیلی از آنها در قبال فروش بچه خود اصلا پولی نگیرند و خیلی از آنها کودکان خود را رها می‌کنند و می‌روند.»

 

ا                                                         از طرح ضربتی تا فقر فرهنگی

 

در لب خط، مردها تا آخر شب قمار می‌کنند و زن‌ها کار. فرهنگ زندگی‌شان عجیب است. کودکان آنها هم گاهی اوقات وارد این بازی‌ها می‌شوند و از همان سنین کودکی دست به همه کاری می‌زنند. یکی دیگر از مددکاران اجتماعی می‌گوید اینها از بچه‌ها هر استفاده‌ای می‌کنند و این همان فقر فرهنگی شدیدی است که در میان آنها وجود دارد. با برخورد و طرح‌های ضربتی اینها جمع‌آوری نمی‌شوند. صرفا باید از طریق تغییر خود این بچه‌ها نگذاریم نسل جدیدی از آنها تربیت شود.

این گزارش حتی پایانی هم ندارد. پایانی نیست بر مشکلات کودکانی که ناخواسته به دنیا می‌آیند و نمی‌دانند که چه کسانی هستند. بچه‌هایی که هنوز بچگی‌نکرده پدر شده‌اند، مادر شده‌اند، اما نه می‌دانند خودشان از کجا آمده‌اند، نه بچه‌شان به کجا می‌رود. اینجا لب خط است، دروازه غار. اینجا ته خط است برای بچه‌هایی که معامله می‌شوند تا مادرشان بگوید: «فروختمش و پول زندگی را به دست آوردم / چاره‌ دیگری نداشتم. اگر نمی‌فروختم چه کار می‌کردم؟ / نمی‌توانستم نگهش دارم. آدم در خماری هر کاری می‌کند. وقتی پول خوبی پیشنهاد می‌کنند دیگر به من چه که بدانم کجا می‌رود؟»

                              منبع: روزنامه اعتماد به نقل از سایت ملت آنلاین



 

شکورجان ظهوراف، رئیس پارلمان تاجیکستان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت کرده است که در طرحهای بزرگ سرمایه‌گذاری این کشور شرکت کنند.

آقای ظهوراف که روز چهارشنبه ۱۹ فوریه در کنفرانس همکاری‌های اسلامی در تهران، پایتخت ایران سخنرانی می‌کرد، بنیاد خطوط بلندشدت انتقال برق، راههای آهن، لوله‌های آبرسانی و نفت و گاز را از جمله چنین طرح‌ها ارزیابی کرد. به گفته آقای ظهوراف، در صورت احداث خط انتقال نیروی برق از قرقیزیستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان موسوم به "CASA-۱۰۰۰" کشورهای آسیای مرکزی در فصل تابستان نیروی برق اضافی را به دو کشور آسیای جنوبی صادر خواهند کرد.

هزینه طرح مذکور ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده است و بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در آن ابراز داشته‌اند.

رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان ذخایر نیروی برق آبی کشور را سالیانه ۵۲۷ میلیارد کیلووات/ساعت ارزیابی کرده و گفته است که فعلا تنها ۳.۲ درصد این ذخایر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته او، تاجیکستان در صدد است تا سال ۲۰۲۰ سالیانه به مقدار ۳۰ میلیارد کیلووات/ساعت نیروی برق آبی تولید کند که نیازهای این کشور را به نیروی برق کاملا برآورده ساخته و بخشی از این نیروی برق به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

همچنین، تاجیکستان با کشورهای منطقه در مورد بنیاد راه آهن تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان، خط لوله آب آشامیدنی از تاجیکستان به ایران و لوله نفت و گاز از ایران به تاجیکستان موافقتنامه های را امضا کرده است.

شکورجان ظهوراف گفته است: "این طرح ها جوابگوی منفعت های نه تنها کشورهای اجراکننده آنها، بلکه در مجموع، به سود کل دولت های عضو سازمان همکاری های اسلامی می‌باشد و اطمینان دارم که کشورهای عضو این سازمان در این زمینه کمک خود را جهت به آخر رساندن طرح های مذکور دریغ نمی‌دارند."

                                                                               منبع : امت آنلاین


سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:پروفسور اهل سنت - نور محمدبخشانی - , :: 9:15 ::  نويسنده : گلستانی       

 

ارتقای دکتر نورمحمد بخشانی به مرتبه استاد تمامی (پروفسوری)

 

896300868

 

پس از سال‌ها تدریس، تحقیق و پژوهش و کسب رتبه‌های بالا ذر عرصه‌های علمی و تحقیقاتی، محقق و دانشمند اهل سنت، جناب آقای دکتر نورمحمد بخشانی به درجه استاد تمامی و پروفسوری دانشگاه علوم پزشکی رسید.

وی اهل سراوان و نخستین دانش‌آموخته دکترای روان‌شناسی بالینی ایران و از اولین گروه دانشجویان ورودی کشور در این دوره است و شاید اگر برخی تبعیض‌های نبود، دکتر بخشانی سال‌ها پیش از این به جایگاهی که شایسته اش بود، می رسید.

پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نمایندگی از مدیریت، اساتید و طلاب مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت، این موفقیت را به این استاد برجسته و گرانقدر تبریک می‌نماید و برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون دارد.

برخی از سوابق علمی واجرائی و تالیفات دکتر نورمحمد بخشانی به شرح زیر است:

 

                                                   لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, :: 7:57 ::  نويسنده : گلستانی       
 

اشاره: مفتی محمدقاسم  قاسمی استاد حدیث و رئیس دارالإفتای دارالعلوم زاهدان بهمن‌ماه سال جاری از  سفری چند روزه به آفریقای جنوبی بازگشت. ایشان به‌دعوت مسئولان برگزاری  «مؤتمر العلمي الاسلامي لخدمة الانسانیة» برای شركت در كنفرانسی با عنوان  «جائزة الامام محمدقاسم الناتوي الاسلامیة العالمیة» به آفریقای جنوبی سفر  كرده بود. كنفرانسی كه ابتدا قرار بود شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امام  جمعه‌ی اهل‌سنّت زاهدان هم در آن شركت كند، اما در تهران برنامه‌ی سفر  تغییر كرد و قرار شد ایشان به‌جای سفر به پایتخت آفریقای جنوبی، در پایتخت  ایران بماند و به‌جای شركت در كنفرانس «جائزة الامام محمدقاسم الناتوي  الاسلامیة العالمیة» در كنفرانس «وحدت اسلامی» شركت كند.

 

آنچه در پی می‌آید سخنان مفتی محمدقاسم پیرامون این سفر و كنفرانس «جائزة الامام محمدقاسم الناتوي الاسلامیة العالمیة» است:    دعوت از سوی «مؤتمر العلمي الاسلامي لخدمة الانسانیة» دعوت‌نامه  این سفر از سوی «مؤتمر العلمی الاسلامی لخدمه‌ی الانسانیه‌ی» ارسال شده  بود؛ سازمانی غیردولتی و بین المللی كه چند سالی‌ست شكل گرفته است. اولین  کنفرانس این سازمان در ذیقعده 1431ق./ اکتبر2010م. در تركیه برگزار شد. در  آن کنفرانس مولانا عبدالرحمن محبی - از اساتید برجسته دارالعلوم زاهدان-  حضور داشته‌اند. در نشست امسال قرار بود جایزه‌ای با عنوان «جائزة الامام  محمدقاسم الناتوی الاسلامیة العالمیة» به یكی از علمای جهان اسلام اعطا  شود. مسئولان برگزاری این مؤتمر، نشست دوم را در كشور افریقای جنوبی برگزار  كردند. شاید علت برگزاری این کنفرانس در آفریقای جنوبی این باشد که از  سرزمین شبه‌ی قاره هند و علمای آن خیرات و خدمات بسیاری متوجه آفریقا شده  است، شاید هم به این علت كه گرفتن ویزا از این كشور مقداری با سهولت بیشتری  برای شركت كنندگان ممكن بوده است. خلاصه اینكه بنابر هر علتی این كنفرانس  در افریقای جنوبی برگزار شد و در آن قرار بود جایزه‌ای با عنوان «جائزة  الامام محمدقاسم الناتوی الاسلامیة العالمیة» به فرد خاصی اعطا شود. این  جایزه پس از بررسی کارشناسان و بر اساس شیوه‌نامه‌ی خاصی به علما و  چهره‌های علمی جهان اسلام تعلق می‌گیرد. حتی یك مجموعه ناظر دارند، یكسری  انجمن‌ها و هم‌فكرانی دارند كه به‌صورت منظم پیش می‌روند و در این‌باره  تصمیم‌گیری می‌كنند. در سایت این مجموعه حتی نام شیخ‌الاسلام مولانا  عبدالحمید به عنوان یكی از مشرفین (ناظرین) ذكر شده است. درحالی‌كه خود شیخ  محی‌الدین، شیخ‌الاسلام را تا به‌حال ندیده است. البته مدعو اصلی در این  كنفرانس، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بود. اما در نهایت وقتی مسئولان  دولتی كشورمان به مولانا پیشنهاد كردند كه برای شركت در كنفرانس وحدت  اسلامی در تهران بماند، مولانا استخاره‌ای كرد و در نهایت به همین نتیجه  رسید كه در تهران بماند. مولوی عبدالهادی- استاد سابق دارالعلوم زاهدان و  دانشجوی فعلی دانشگاه مالزی- نیز از مالزی آمده و در این کنفرانس شرکت  نمود، اما به خاطر مشكلی كه در ویزایش پیش آمده بود نتوانست تا پایان  کنفرانس حضور داشته باشد. مدت زمان برگزاری این كنفرانس پنج روز اعلام شده  بود و برنامه‌های آن هم در یك بروشور مشخص شده بود.
چند نكته درباره‌ی كشور آفریقای جنوبی و مسلمانان این كشور آفریقای  جنوبی كشوری است كه 50 میلیون نفر جمعیت دارد. دارای 11 زبان رسمی كه  البته زبان كاربردی آن انگلیسی است. تعداد مسلمانان این كشور طبق اعلام  اتحادیه جهانی علمای مسلمان 2 میلیون نفر است. یعنی 4 درصد جمعیت كل این  كشور را مسلمانان تشكیل می‌دهند. البته ما وقتی در این‌باره بررسی كردیم  بعضی‌ها این رقم را 3 میلیون نفر اعلام كردند. علامه محمدتقی عثمانی  برای اولین بار 20 سال پیش سفری به این كشور داشته و در سفرنامه‌ی خود كه  در كتاب «جهان‌ِ دیده» منتشر شده تعداد مسلمانان را 4 درصد بیان كرده است.  اما برخی از مقام‌های ایرانی می‌گفتند كه جمعیت مسلمانان افریقای جنوبی 10  درصد است. برخی از خود آنها در آنجا می‌گفتند كه جمعیت ما 2 درصد است.  بیانیه‌ای كه از طرف علما منتشر شده نیز جمعیت مسلمانان آفریقای جنوبی را 2  درصد به‌حساب آورده است. مسلمانان این كشور اكثراً اصالتی هندوستانی و  گجراتی دارند كه 150 تا 200 سال قبل هجرت كرده بودند. رئیس جمهور این  كشور آقای جاكوب زوما، و واحد پول این كشور "راند" است. درباره‌ی اینكه  اسلام چگونه به این سرزمین رسیده، نوشته‌اند كه مسلمانان در نیمه‌ی قرن 16  میلادی از اندونزی به شهر كیپ‌تاون رفته‌اند. در قرن 18 هم مسلمانان از شبه  قاره‌ی هند به شهر دوربان این كشور رفته‌‌اند. یعنی از زمان هجرت مسلمانان  هندی به آفریقا تنها 150 تا 200 سال می‌گذرد. از جاهای دیگر هم مسلمانان  به این كشور مهاجرت كرده‌اند. این كشور طبق آماری كه به ما ارائه شده  تقریباً دارای 700 باب مسجد است. مكاتب آن اما زیادند؛ شاید بالای 1000  مكتب قرآنی در این كشور وجود داشته باشد. ده‌ها مدرسه دینی معروف و مشهور  دارد. سازمان‌های خیریه دارد و مسلمانان تقریباً از آزادی كامل برخوردارند.  همچنین 3 یا 4 وزیر مسلمان در كابینه‌ی دولت این كشور انجام وظیفه  می‌كنند. مسلمانان در پست‌های دیگر هم كار گرفته می‌شوند. در مورد انجام  فعالیت‌های دینی كاملاً از هرگونه آزادی برخوردارند. می‌توانند هر نوع  مدرسه‌ای تاسیس كنند. در هر نقطه‌ای مسجدی بنا كنند. فقط در چارچوب قوانین  دولت مركزی. مسلمانان آنجا گلایه‌ی خاصی مطرح نمی‌كردند.
سفر به جنوب قاره‌ی سیاه ما  از تهران با یك فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی كشور قطر به دوحه قطر  رفتیم. سفر ما از تهران تا دوحه قطر 2 ساعت طول كشید. از آنجا هم با پروازی  7 تا 8 ساعته به ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی رفتیم. ژوهانسبورگ  بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر آفریقای جنوبی است. شهر مهم دیگر این كشور دوربان  است كه زمانی فرزند علامه سید سلیمان ندوی، دكتر سلمان ندوی در بخش اسلامی  دانشگاه این شهر زیر نظر دكتر حبیب‌الحق تحصیل كرده به درجه‌ی پروفسوری  رسیده است. شهر مهم دیگر این كشور كیپ‌تاون است كه ما به این شهر نرفتیم  چون سفر ما محدود به شهر ژوهانسبورگ بود. در فرودگاه ژوهانسبورگ وقتی وارد  سالن اصلی فرودگاه شدیم میزبانان به پیشواز ما آمدند و استقبال مختصری از  ما انجام دادند. در استقبال فقط عوامل برگزاری این كنفرانس حاضر بودند. روی  پلاكاردی هم نوشته شده بود «جائزة الامام محمدقاسم الناتوی الاسلامیة  العالمیة» یك دفتر نسبتاً مجهزی در ساختمان اصلی فرودگار ترتیب داده بودند  تا بتوانند از مهمانان استقبال كنند. تشریفات پرواز كه تمام شد، پاسپورت‌ها  را گرفتند و به ما تحویل دادند، بارها را هم تحویل گرفتند و ما را به قسمت  دیگری از فرودگاه بردند تا چیزی بخوریم و استراحت كوتاهی بكنیم. آنجا  نمازخانه‌ای هم بود. گفتند شما استراحت كنید تا ماشین‌هایی كه برای انتقال  شما در نظر گرفته شده‌اند بیایند. مقداری تاخیر شد چون آنجایی كه قرار بود  كنفرانس برگزار شود شهر كوچك «آزادویل» بود، جایی كه مولانا عبدالحمید  اسحاق كه به دارالعلوم زاهدان هم آمده است، آنجا مدرسه‌ای داشت. آزادویل  تقریبا 30 كیلومتر با پایتخت فاصله داشت، البته یك ساعتی طول می‌كشید تا  ماشین از شهر ژوهانسبورگ خارج شود و به آزادویل برسد. بالاخره ما منتظر  ماندیم و در همین فرصت چند نفر مهمان عرب و یك مهمان ایتالیایی به جمع ما  پیوستند. مهمان ایتالیایی عربی بلد نبود اشاره می‌كرد و می‌گفت: «جائزة  الامام محمدقاسم الناتوی الاسلامیة العالمیة» كه ما گفتیم بله ما هم برای  شركت در همین كنفرانس آمده‌ایم و الان داریم به محل برگزاری مراسم می‌رویم.  با ما همراه شد و‌گفت تازه چند وقتی است كه مسلمان شده‌ام. چند نفر دیگر  كه بیشتر به زبان انگلیسی صحبت می‌كردند با ما همراه شدند. لباس بیشترشان  فرنگی بود و برخی از آنها هم دارای محاسن بودند. خلاصه اینكه افرادی با تیپ  و قیافه‌های گوناگون با ما همراه شدند.
در مدرسه‌ی دینی آزادویل با  ماشین‌هایی كه برای انتقال مهمانان به آزادویل در نظر گرفته شده بود، به  آزادویل رفتیم. مدرسه‌ی دینی آزادویل در جای بسیار زیبا و خوش‌منظری واقع  بود. در نقطه‌ای كه بیشتر شبیه یك روستا است. آزادویل در واقع شهری است كه  بیشتر دارای ویژگی‌های روستایی است یا روستایی است دارای شاخص‌های شهری.  همه‌جای آن سرسبز و باطراوت بود ما زمین خشك و بی‌آب و ‌علفی آنجا ندیدیم.  فصل بهار و تابستان بود. روزها بلند و شب‌ها كوتاه. مدرسه در جای خلوت و  آرامی واقع بود. یك طرف آن هم مسجد بود و طرف دیگر كلاس‌های درس. یك طرف هم  دفاتر مدرسه و طرف دیگر خوابگاه طلاب. 6 بلوك كه هر بلوك دارای سه طبقه  بود و در هر طبقه 3 تا اتاق بود. حدود 400 تا 500 نفر آنجا از ما استقبال  كردند. محل اقامت مهمانان، همین مدرسه بود که به هر نفر یك اتاق جداگانه  اختصاص دادند، دو سه نفر طالب علم هم به منظور خدمت به مهمانان و انجام  كارهای در نظر گرفته شده بود. برای هر مهمان یك اتاق در نظر گرفته بودند تا  اگر در خلوت خود خواست نمازی بخواند و دعایی بكند این امكان برای او باشد.
در مركز جماعت تبلیغ ژوهانسبورگ در  اقامت‌گاه كه مستقر شدیم، از سوی میزبانان اعلام شد ‌با وجود اینکه برنامه  پذیرایی و استراحت میهمانان در مدرسه نیز فراهم می باشد، کسانی که مایل  هستند می توانند در برنامه‌ای که در مركز جماعت تبلیغ ژوهانسبورگ برای  مهمانان در نظر گرفته شده شرکت نمایند. علیرغم خستگی سفر، قصد شرکت در  برنامه‌های مرکز را کردیم. ما را به مركز جماعت تبلیغ ژوهانسبورگ بردند  البته ما وسط برنامه رسیدیم. فردی در حال سخنرانی به زبان انگلیسی بود که  سخنانش به عربی ترجمه می‌شد. علمای بزرگی همچون شیخ عوامه، و دكتر اسامه  رفاعی، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه مدینه منوره و از خویشاوندان دكتر رفاعی كه  در سوریه است، در این جلسه حضور داشتند. خلاصه اینكه در مركز بعد از  اقامه‌ی نماز عشاء پذیرایی بسیار مفصلی انجام شد، خیلی خدمت كردند. بعد از  صرف شام همه‌ی مهمانان به آزادویل برگشتند.
آغاز برنامه‌های كنفرانس زمان  شروع كنفرانس را روز پنجشنبه (26 دی‌ماه 1392/ 14 ربیع‌الاول 1435) اعلام  كرده بودند. به مدت پنج روز؛ پنجشنبه، جمعه، شنبه، یكشنبه و دوشنبه (30  دی‌ماه 1392/ 18ربیع‌الاول 1435). بر این اساس ما گمان كردیم كه از  برنامه‌ها عقب افتاده‌ایم و با تاخیر به محل برگزاری كنفرانس رسیده‌ایم،  اما تاخیری انجام نشده بود چون برگزاركنندگان مقداری زمان شروع كنفرانس را  به تاخیر انداخته بودند. گفتند جلسه رسماً افتتاح نشده است؛ چون برادران  تبلیغی درخواست كرده بودند كه شب جمعه مهمانان در مركز جماعت تبلیغ حضور  پیدا كنند. خلاصه اینكه ما با اتوبوس به محل برگزاری كنفرانس رفتیم.  تقریبا 10 تا 15 دقیقه تا آنجا راه بود. سالن كنفرانس در دامنه‌ی تپه‌ای  سرسبز و پردرخت واقع بود. همه‌جا پر از سبزه و گل و گیاه بود. یك تكه زمین  خشك دیده نمی‌شد. هوا لطیف و ملایم بود. نسیم ملایمی می‌وزید و گه‌گاه  باران هم می‌بارید.                                   ساعات كار  كنفرانس هم بدین ترتیب اعلام شده بود؛ از 9 صبح تا 12 ظهر. بعد از ظهر پس  از اقامه‌ی نماز عصر تا نماز عشاء. بقیه اوقات برای استراحت بود. بنابراین  جلسه به‌هیچ‌وجه خسته‌كننده نبود. موضوعات محوری را از پیش تعیین كرده  بودند. به‌طور كلی مؤتمر اسلامی دارای چند محور مشخص است، این محورها  عبارتند از قرآن و حدیث رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، فقه، اخلاق و  تصوف. تصوف را هم تعبیر می‌كنند به سلوك. برخی محورهای دیگر هم بود كه شاید  در پایگاه اینترنتی مؤتمر به آنها اشاره شده است. به‌طور كلی اهداف‌شان در  چارچوب همین محورها تعریف می‌شد. همین موضوعات را مطرح كرده بودند كه  بررسی شوند. برگزاركننده‌ی اصلی كنفرانس، معهد عالی اسلامی حیدرآباد هند  بود. این معهد عالی زیر نظر شیخ خالد سیف‌الله با عنوان اصلی «المعهد  العالی للدراسات الاسلامیة حیدرآباد الهند» اداره می‌شود. شیخ خالد  سیف‌الله رئیس جایزه بود، شیخ محی‌الدین هم رئیس كنفرانس بود. بالاخره جلسه  بعد از ظهر جمعه آغاز شد. آقای عبدالله بداوی، نخست وزیر اسبق كشور مالزی،  نیز در این کنفرانس دعوت شده بود. سایر مدعوین بیشتر علما و شخصیت‌های  متشرعی بودند. از علمای سعودی هم شخصیت‌هایی دعوت شده بودند. از منطقه‌ی  احصا كه می‌گفتند مردمان معتدلی آنجا زندگی می‌كنند، شخصیت‌هایی حضور  داشتند. تقریباً از هشتاد كشور جهان افراد و شخصیت‌هایی حضور داشتند. برخی  احتمالا با مشكلاتی در زمینه‌ی صدور روادید مواجه شده بودند ولی بیشتر  مدعوین حضور داشتند.
شیوه‌ی خاص برگزاری كنفرانس برنامه‌های  كنفرانس به شیوه‌ی خاصی مطابق با استاندارهای بین‌المللی برگزار می‌شد.  مثلاً مجری برنامه از بین یكی از شركت كنندگان انتخاب می‌شد. خود من هم در  ابتدا متوجه این موضوع نبودم. روز اول دیدم یكی از شركت كنندگان كه به عربی  خیلی فصیح و زیبا سخن می‌گفت، به اجرای برنامه‌ها پرداخت. شكل و قیافه‌اش  هندی بود. من گمان كردم یك شخصیت هندوستانی است، عربی سخن گفتنش خیلی زیبا  بود. اصلاً اشتباه نمی‌كرد. حتی جایی گیر هم نمی‌كرد. سرانجام متوجه شدم كه  استاد دانشگاه الازهر است. وقتی برنامه‌اش تمام شد و آمد نشست من از او  پرسیدم شما اهل كجایید و كجا فعالیت می‌كنید. گفت من استاد دانشگاه الازهر  هستم. اسم من دكتر مصطفی است. گفتم: شما پس آب نیل خورده‌اید كه این چنین  جالب عربی صحبت می‌كنید. من متعجب بودم چون فكر كردم شما هندوستانی هستید!  یك مصری دیگری هم بود كه استاد دانشگاه طیبه مدینه‌ی منوره و دكتر بود. به‌هرحال  برنامه‌ها را به این شكل و شیوه اجرا می‌كردند. وقتش را هم تعیین  می‌كردند. در رعایت وقت مشكلاتی پیش می‌آمد؛ برخی از علما رعایت نمی‌كردند  برخی هم رعایت می‌كردند. دائم یادداشت می‌دادند كه وقت را رعایت كنید. مگر  مشایخ بزرگ كه وقت‌شان آزاد بود. سخنرانی در كنفرانس؛ علما تنها روزنه‌ی امید هستند در  جلسه حول محورهای تعیین شده بحث و گفت‌وگو شد. سخن‌های تندی مطرح نشد. فقط  یك سخنران مقداری تند سخن گفت و احساس شد كه مقداری از موضوع اصلی فاصله  گرفته است كه البته بعداً برگزاركنندگان از حاضران عذرخواهی كردند و یادآور  شدند كه تندروی خط‌مشی ما نیست. ما به اعتدال معتقدیم. در نشست بعدی شركت  كنندگان ابراز خوشحالی كردند و بیان كردند كه این عذرخواهی برای آنان دلگرم  كننده بوده است. بنده نیز در این کنفرانس به‌عنوان عرض سلامی از طرف  مسلمانان اهل‌سنّت و مدارس دینی ایران، مطالبی پیرامون وحدت امت اسلامی و  وظیفه‌ی علما در عصر حاضر، که از سوی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پیشنهاد  شده بود، در عرض ده دقیقه به‌ شكل سخنرانی ارائه كردم. الحمدلله این  سخنرانی مورد استقبال شیخ خالد سیف‌الله و سایر حاضرین در کنفرانس واقع شد.

منبع : سنی آنلاین



یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, :: 10:59 ::  نويسنده : گلستانی       

راهپیمایی ۳۰۰۰ کیلومتری معترضان بلوچ به پایان خود نزدیک شد

 

67ce4366-52a8-4c6c-9a58-988acb30b452_16x9_600x338

 

گروهی از فعالان بلوچ که برای بازیابی بستگان مفقود خود، روز ۹ اسفند ۱۳۹۲ راهپیمایی طولانی خود از کویته به مقصد اسلام آباد را به پایان رسانده بودند، روز شنبه ۱۰ اسفند در برابر باشگاه مطبوعات اسلام آباد به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.

آنان نیروهای امنیتی پاکستان را متهم می کنند که هزاران جوان و فعال سیاسی بلوچ را ربوده و بسیاری را سر به نیست کرده اند. اتهام کشتن فعالان بلوچ پاکستانی به ویژه پس از پیدا شدن سه گور دسته جمعی در خضدار بلوچستان در حدود یکماه پیش قوت گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که راهپیمایان بلوچ به رهبری ماما قدیر بلوچ (ماما که در زبان اردو به معنای دایی است) پدر یکی از کشته شدگان ربوده شده پس از طی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۹۰۰ مایل) به اسلام آباد رسیده اند و قصد دارند با ادامه اعتراض خود برای از دست رفتن عزیزانشان دادخواهی کنند.

مریم کنوار یک فعال حقوق مدنی در این باره گفت: حدود ۱۰۰ معترض بلوچ در روزهای پایانی این هفته وارد اسلام آباد شدند. این راهپیمایان روز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳ راهپیمایی خود را از کویته مرکز ایالت بلوچستان به سوی کراچی آغاز کرده و از آنجا روانه اسلام آباد شدند.

راهپیمایان تصاویری از بستگان از دست رفته یا مفقود شده خود را با نام و تاریخ ناپدید شدن آنان در طول راهپیمایی در دست داشته و از دولت پاکستان خواسته اند تا برای پیدا کردن بستگان آنان و محاکمه جنایتکارانی که فرزندان و نزدیکانشان را ربوده اند در دادگاه اقدام کند.

کنور که عضو ائتلاف جوانان پاکستان و همراه راهپیمایان است به رویترز گفت که معترضان بلوچ خواهان عدالت و محاکمه عادلانه جنایتکارانی هستند که به مردم بلوچ ستم کرده اند.

 

پلیس به راهپیمایان اطمینان داده است که اجازه نمی دهد کسی به آنان آسیب برساند.

به گفته فعالان مدنی بلوچ ناپدید شدن هزاران جوان و فعال بلوچ از اواسط سال ۲۰۰۰ و در زمان دولت پرویز مشرف آغاز شد. در آن زمان ژنرال مشرف بسیاری از بلوچها را که خواستار استقلال بیشتر و سهم عادلانه از منابع و ثروتهای طبیعی بلوچستان بودند به بهانه شورش سرکوب کرد.

دو سال پیش تشکلی با نام “صدای گمشدگان بلوچ” فهرستی از ۱۲۰۰۰ بلوچ را که می گوید: توسط حکومت پاکستان ربوده شده اند، به سازمان ملل داد.

 

ماما قدیر بلوچ مرد ۷۰ ساله ای که رهبری این راهپیمایی را بر عهده دارد گفته است که تعداد ربوده شدگان بسیار بیشتر از این و حدود ۱۸۰۰۰ نفر است. با این حال دولت پاکستان این تعداد را بسیار پایین تر می داند.

فعالان حقوق بشر بلوچ می گویند که نیروهای پاکستانی بسیاری از بلوچها را بدون محاکمه در دادگاه به قتل رسانده و اجساد آنان را در بیابانها دفن کرده اند. آنان می گویند که گورهای دسته جمعی پیدا شده در خضدار شاهدی بر این مدعا هستند.

در همین رابطه، نواز شریف نخست وزیر پیشتر وعده داده بود پس از تصدی مقام نخست وزیری برای حل مشکل افراد گم شده تلاش کند. در حال حاضر کمیسیونی در دیوان عالی کشور نیز در حال رسیدگی به این موضوع است.

جان محمد بلیده سخنگوی دولت ایالتی بلوچستان می گوید که دولت از این موضوع ناراحت است و در تلاش است به خانواده های گم شدگان کمک کند. اما سخنگوی شبه نظامی  مرزبانی پاکستان که درباره ناپدید شدن بلوچها مورد سرزنش قرار دارد، در این باره هیچ پاسخی به خبرنگاران نداده است.

در بخشی از مسیر راهپیمایی طولانی ماما قدیر بلوچ و همراهان وی، پس از دریافت برخی تهدیدات، از سوی پلیس و آمبولانس این گروه را اسکورت کردند و در طول مسیر نیز مردم شهرهای مختلف از آنان استقبال نمودند.

راهپیمایان در بدو ورود به اسلام آباد نیز توسط جمعی از مردم و فعالان این شهر مورد استقبال قرار گرفته و گلباران شدند. بسیاری از رسانه های پاکستان راهپیمایی ماماقدیر بلوچ و همراهان وی را به راهپیمایی معروف نمک گاندی تشبیه کرده و او را گاندی بلوچستان نامیده اند.

یک معترض ۱۰ ساله، به نام علی حیدر نیز که پدرش جزو ربوده شدگان است به همراه چند کودک و شمار زیادی از زنان بلوچ این گروه را همراهی می کنند.

علی حیدر می گوید که پدرش از سال ۲۰۱۰ ناپدید شده است. به گفته او افراد مسلح با دو اتومبیل جلوی پدر او را گرفته و او را با خود برده اند.

برخی از بازداشت شدگان در زندانهای پاکستان به خانواده علی حیدر گفته اند که پدرش را در یکی از بازداشتگاهها دیده اند به همین دلیل خانواده اش امیدوارند که او هنوز زنده باشد.

منبع: العربیه.نت فارسی



یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, :: 10:53 ::  نويسنده : گلستانی       

عدم موفقیت مولانا عبدالحمید جهت حضور در کنفرانس بررسی مشکلات جهان اسلام در مکه مکرمه

 

molana-17

 

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به خاطر برخی ملاحظات و مسایل، موفق به حضور در کنفرانس بین المللی انجمن جهان اسلام نشدند.

به گزارش سنت آنلاین، این کنفرانس بین المللی همه‌ساله از سوی “رابطة العالم الإسلامی” برگزار می‌شود. کنفرانس “مشکلات جهان اسلام، راهکارها و همبستگی اسلامی” امروز یکشنبه ۱۱ اسفند‌ماه با حضور بیش از ۳۰۰ شخصیت اسلامی و رؤسای جمعیت‌ها و مراکز اسلامی از سراسر جهان، در مکه مکرمه آغاز و تا روز سه شنبه ۱۳ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

این کنفرانس به بررسی راهکارهایی برای حل مشکلات ناشی از تفرقه و چند دستگی در میان امت اسلامی خواهد پرداخت.

از مولانا عبدالحمید به صورت رسمی دعوت بعمل آمده بود تا در این کنفرانس شرکت نماید.

ایشان، اما علیرغم عدم شرکت در این کنفرانس، طی نامه‌ای خطاب به دکتر “عبدالله بن عبدالمحسن الترکی”، دبیر کل رابطة العالم الإسلامی، عدم شرکت خویش را در این کنفرانس اعلام کردند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از این نامه به اوضاع بحرانی و وخیم مسلمانان و کشورهای اسلامی اشاره کرده و یادآور شده‌اند: «امت اسلامی در عصر حاضر با مشکلات و بحران‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است؛ اختلاف و بدگمانی بر کشورهای اسلامی سایه افکنده است، حقوق و کرامت انسانی لگدمال می شود، عدم تحقق مطالبات انسانی، شهروندی و آزادی‌های دینی و مذهبی جزو مهمترین دغدغه‌های اقلیت‌ها قومی، مذهبی و دینی در بسیاری از کشورهای اسلامی است، درگیری و اختلاف بعضی از حکومت‌ها با ملت خود، اوضاع را به جایی رسانیده است که حکومت‌ها از مذاکره با ملت‌های خویش خودداری نموده و متاسفانه در بین دولت‌های اسلامی نیز چنان اختلاف و سوءظن وجود دارد که برای حل بحران‌های جاری جهان اسلام با یکدیگر مذاکره و گفتگو ندارند.»

در بخشی دیگر از این نامه به “ناکارآمدی مداخلات غرب در بهبود اوضاع کشورهای اسلامی” اشاره شده و آمده است: «نیروهای بین المللی و غرب به هیچ وجه دنبال ایجاد آرامش، امنیت و آزادی در کشورهای اسلامی نیستند، بلکه آنها قبل از هر چیز به منافع سیاسی و اقتصادی خویش و همچنین به تامین امنیت رژیم اشغال‌گر اسرائیل می اندیشند و ایجاد جنگ و درگیری در سرزمین‌های اسلامی، به ویژه خاورمیانه، را در راستای رسیدن به اهداف خود می دانند.»

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه این نامه، “ایجاد هیئت متفکرین و علمای اسلام” را به عنوان تنها راه حل بحران موجود پیشنهاد کرده و خاطرنشان می کنند: «با توجه به اینکه ملت‌های مسلمان هنوز به علمای خود احتران قایل بوده و از آنها حرف‌شنوی دارند، تنها راه‌حل بحران موجود ایجاد هیئتی متشکل از علما، متفکرین، نخبگان و داعیان مخلص و برجسته جهان اسلام می باشد، که این هیئت در راستای گفتگو با دولت‌های اسلامی، احزاب و گرایش‌های مختلف،‌جهت تعدیل و اصلاح برخی تفکرات گام بردارد تا بتواند آنها را پای میز مذاکره بکشاند.»

ایشان در پایان ضمن عذرخواهی از عدم حضور در این کنفرانس، موفقیت این کنفرانس را در راستای حل مشکلات جهان اسلام از خداوند متعال خواستار شدند.

 

                                                                          منبع : سنت آنلاین



شنبه 10 اسفند 1392برچسب:, :: 7:49 ::  نويسنده : گلستانی       

حذف فیلم ضداسلامی از یوتیوب با حکم دادگاه آمریکا

 

336996_221

 

یوتیوپ با حکم دادگاه، فیلم موهن درباره پیامبر اسلام را حذف کرد.

یک دادگاه سراسری آمریکا با صدور حکمی دستور حذف فیلم موهون علیه اسلام با عنوان “بی گناهی مسلمانان” را در سایت یوتیوپ صادر کرد. یوتیوپ نیز پس از دریافت حکم این دادگاه، این فیلم را از سایت خود حذف کرد.

این حکم دادگاه تجدیدنظر در منطقه ششم قضایی آمریکا و به درخواست شکایت خانم “سیندی لی گارسیا” بازیگر این فیلم صادر شد.

او گفته است که تهیه کنندگان فیلم، وی را فریب داده اند زیرا سناریوی فیلم را برخلاف توافق تغییر دادند تا فیلم ضداسلامی شود. آنها همچنین بدون اطلاع و هماهنگی، برای وی در این فیلم نقشی ضداسلامی تعریف کرده بودند . این نقش قبل از این در سناریوی اولیه فیلم وجود نداشت.

یوتیوب قبل از این در برابر درخواست های مختلف برای حذف فیلم، مقاومت کرده بود زیرا معتقد بود فیلم مغایرتی با قوانین آمریکا ندارد. یوتیوب تاکنون ضمن پافشاری بر این مسئله که محتوای فیلم با معیارها و موازین قانونی مغایر نیست از حذف فیلم خودداری می کرد.

یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد اضافه کرد: تنها ارسال کننده فیلم، حق دارد فیلم منتشر شده در سایت را حذف کند. این سایت همچنین تاکید می کرد گارسیا بازیگر این فیلم هم حقی برای حذف این فیلم از یوتیوب ندارد.

به دنبال این موضع مدیران یوتیوب، گارسیا با ارائه شکایتی به دادگاه خواستار صدور حکم قضایی برای حذف فیلم شد. او مدعی است تهیه کننده فیلم یعنی “نقولا باسیلی نقولا” سناریویی داده بود که هیچ اشاره ای به مسلمانان و پیامبر اسلام نداشت.

انتشار این فیلم در یوتیوپ باعث موجی از خشم در  میان مردم کشورهای اسلامی و اعتراضات گسترده خشونت آمیز و خونین تبدیل شد. در این اعتراضات دهها نفر کشته شدند.

در شهر بنغازی دومین شهر مهم لیبی، اعتراضات به فیلم به حمله مسلحانه به ساختمان کنسولگری آمریکا کشیده شد. در این حمله مهاجمان مسلح به کنسولوگری آمریکا، ۴ آمریکایی از جمله سفیر این کشور در لیبی را کشتند.

منبع: عصر ایران



 
 

 

شرکت کنندگان در نشستی با عنوان« اسلام در بلژیک؛ 40 سال رسمیت» بیان  کردند که بلژیک به دلیل داشتن رفتار مناسب و برابر با مسلمانان که زمینه  های برگزاری آموزه های دینی آزادانه را فراهم می آورد؛ نمونه ای موثر برای  سایر کشورهای اروپایی محسوب می شود. بر اساس گزارش پایگاه روزنامه البشایر؛ « عبدالله بوصوف» دبیر کل شورای  اسلامی بلژیک با اشاره به برخی از حقوق مسلمانان گفت: آموزش های اسلامی از  دوره ابتدایی به دانش آموزان  تدریس می گردد. بوصوف همچنین ضمن یادآوری موفقیت های اسلام در بلژیک تاکید کرد: بلژیک حدود  40 سال است که اسلام را یک دین رسمی معرفی کرده و در این زمینه از بسیاری  از کشورهای اروپایی پیشی گرفت. از سوی دیگر « خالد حاجی » دبیر کل شورای اروپایی علمای مسلمان تصریح کرد :  برخورد بلژیک با اسلام مثبت ارزیابی می شود و مسلمانان این کشور آزادی  کامل دارند؛ اما برای ایجاد همزیستی نیازمند تلاش بیشتر هستیم. لازم به ذکر است که در حال حاضر 6 درصد از جمعیت بلژیک را مسلمانان تشکیل  می دهند که برای عبادت خود صدها مسجد و مرکز اسلامی تاسیس نموده اند .

 

                                                                        منبع : وااسلاماه



جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, :: 7:52 ::  نويسنده : گلستانی       

خبرگزاری فارس: ‌یارانه حذف نمی‌شود/ تورم روز گذشته به 33 درصد رسید/ آغاز مرحله دوم هدفمندی یار‌نه‌ها در سال 93

 

 

روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویریونی با مر‌دم هرمزگان:‌یارانه حذف نمی‌شود/ تورم روز گذشته به 33 درصد رسید/ آغاز مرحله دوم هدفمندی یار‌نه‌ها در سال 93رئیس‌جمهور با بیان اینکه ‌یارانه نقدی حذف نمی‌شود، گفت: تورم در روز گذشته به 33 درصد رسید.

 

لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, :: 11:42 ::  نويسنده : گلستانی       

دادگاهی در کانادا یک متخصص بیهوشی در این کشور که  بیماران خود را پس از تزریق دارو و بی‌حس‌شدن بدنشان مورد سوء استفاده جنسی  قرار می‌داد، به ده سال زندان محکوم کرد.

دکتر جرج دودنات، ۶۵ ساله، در دادگاه به آزار جنسی  و تجاوز به ۲۱ بیمار خود متهم شده بود و اکنون با مجرم شناخته شدن علاوه  بر ابطال پروانه کار و طبابت، به تحمل ده سال زندان محکوم شده است.

قربانیان دکتر دودنات که زنانی در محدوده سنی ۲۵  تا ۷۵ سال هستند، به دادگاه گفته اند هنگامی که او شروع به آزار جنسی آنها  می‌کرده، هنوز هوشیار بودند اما دیگر نمی‌توانستند (به علت تزریق دارو)  اعضای بدنشان را حرکت دهند.

به غیر از یک مورد، تمامی این موارد اذیت و آزار  جنسی در بیمارستان عمومی نورث یورک شهر تورنتو و در حد فاصل سالهای  ۲۰۱۰-۲۰۰۶ روی داده است.

دکتر جرج دودنات در جریان دادگاه مدعی شده بود که  اثرات داروهای بیهوشی باعث شده بیماران او با "توهم مورد آزار جنسی قرار  گرفتن" روبرو شوند.

 

                                                                         منبع : وااسلاماه



چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 18:16 ::  نويسنده : گلستانی       

دولت میانمار مسئول جنایات انسانی در این کشور است

 

8588081679887484569929410070

 

سازمان حقوق بشر جنوب شرق آسیا موسوم به «فورتیفای رایتس» با صدور گزارشی اعلام کرد: ملت میانمار و مقامات دولت مرکزی این کشور مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری با انتشار گزارشی با عنوان «میانمار؛ لغو اقدامات و محدودیت‌های توهین‌آمیز علیه مسلمانان روهینگیا»، اسنادی را افشا کرد که دخالت دولت میانمار در کشتار اقلیت روهینگیا را نشان می‌دهد. این گزارش موارد نقض حقوق بشر در میانمار از جمله محدودیت ازدواج و فرزندآوری برای مسلمانان روهینگیا را مورد توجه قرار داده است. متیو اسمیت، مدیرعامل این سازمان حقوق بشری می‌گوید: تأثیرات این محدودیت‌ها بسیار شدید است و دهه‌ها است که از آن‌ها سندسازی به عمل می‌آید اما بنابر دستورات رسمی این اسناد تاکنون از دسترس عموم خارج بوده است. وی افزود: این معماری تجاوز به حقوق اقلیت مسلمان در میانمار منجر به بی‌ثباتی سیاسی و خشونت شده و باید به سرعت از میان برداشته شود. در ادامه گزارش سازمان حقوق بشر جنوب شرق آسیا آمده است: سیاست ممنوعیت بیش از دو بچه برای اقلیت روهینگیا و سیاست لزوم دریافت مجوز دولتی برای ازدواج به منظور کنترل جمعیت مسلمانان از جمله سیاست‌های غیرانسانی دولت میانمار است. اسمیت می‌گوید: دولت میانمار به صورت سیستماتیک مسلمانان روهینگیا را بر مبنای نژاد، دین و جنسیتشان مورد آزار قرار می‌دهد. در این میان بانوان روهینگیا به جرم مسلمان بودن و نیز زن بودن در معرض شدیدترین خشونت‌ها هستند. این گزارش همچنین مستنداتی از گفته‌های مقامات دولتی میانمار در مورد مسلمانان روهینگیا ارائه کرده است. گزارش سازمان حقوق بشری «فورتیفای رایتس» در پایان پذیرفته شدن حق شهروندی مسلمانان روهینگیا و برخورداری آن‌ها از حقوق یکسان را خواستار شده است. سازمان «فورتیفای رایتس»(Fortify Rights) یک سازمان مستقل حقوق بشری است که به تازگی برای رسیدگی به امور حقوق بشر منطقه جنوب شرق آسیا کار خود را آغاز کرده است. این سازمان در آمریکا و سوئیس به ثبت رسیده و مقر آن در بانکوک است.

منبع: ایکنا



چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 18:9 ::  نويسنده : گلستانی       

روحانی: فرقی بین حقوق شهروندی شیعه و سنی وجود ندارد

 

ruhani-hormozgan

دکتر حسن روحانی، طی سخنانی در جمع مردم بندرعباس اظهار داشت: فرقی بین حقوق شهروندی شیعه و سنی وجود ندارد. رئیس جمهور کشورمان که روز سه‌شنبه (۶ اسفند ۹۲) در جریان بازدید از استان هرمزگان سخنرانی می‌کرد، تاکید نمود که دولتش از ابتدا به مردم ایران قول داده همه به طور مساوی از حقوق شهروندی برخوردار شوند و به این وعده پایبند است. دکتر روحانی همچنین به حق تقدم اهالی بومی در برخورداری از امکانات محلی اشاره کرد و گفت: “تاکید می‌کنم که باید در هر استانی از جمله هرمزگان برای کار و اشتغال و فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، مردم همان استان حق تقدم داشته باشند.” دکتر حسن روحانی در سخنرانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران باید برای “یک تحول بزرگ در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی” آماده شود. وی در تشریح این تحول در عرصه اقتصادی، به تسهیلاتی برای صادرات کالاهای ایرانی، توسعه تولید فرآورده‌های نفتی، پالایشگاهی، پتروشیمی و افزایش فعالیت مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد. روحانی موضوع یارانه‌ها را نیز مطرح کرد و قول داد حق یارانه نقدی از کسانی که به آن نیازمند هستند سلب نخواهد شد. وی گفت: “طبق قانونی که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده به همه آنهایی که نیازمند و متقاضی یارانه هستند، یارانه نقدی پرداخت می‌شود؛ البته معیار نیازمندی افراد را قانون مشخص خواهد کرد.” رییس جمهوری کشورمان خاطرنشان کرد: هدف دولت در مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها، فراهم آوردن زمینه “رونق تولید، اشتغال، امنیت غذایی و سلامت” است. روحانی درباره تحریم‌های اقتصادی تاکید کرد که دولت وی اجازه نخواهد حقوقی مثل حق هسته‌ای، صادرات، آزادی تجارت، مبادلات پولی و بانکی و توسعه از مردم ایران سلب شود. وی در این زمینه افزود: “ما مذاکرات نهایی را با قدرت‌های بزرگ برای حل و فصل مسائل هسته‌ای از جمله برداشتن همه تحریم‌هایی که ناروا علیه ملت ایران وضع شده آغاز کرده‌ایم.” حسن روحانی در پایان سخنرانی خود در بندرعباس اظهار داشت: “درست است که امروز شما مشکلاتی در زمینه اشتغال، بهداشت و درمان، آموزش عالی و جاده‌ها – مخصوصا جاده ساحلی- دارید، اما این قدم‌ها در همین سال‌ها برداشته می‌شود؛ این دولت به قولی که به مردم می‌دهد در همین دوره عمل می‌کند.

منبع: سنی آنلاین



چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 18:4 ::  نويسنده : گلستانی       

امام جمعه ی آزادشهر: با اعدام میانه ی خوبی ندارم

 

87237

مولانا محمد حسین گرگیچ، امام جمعه ی اهل سنت آزاد شهر، از روحانیون با نفوذ اهل سنت در ایران است. وی یکی از روحانیون منتقد حکومت ایران است که همواره در دفاع از حقوق اهل سنت ایران پیش رو بوده است مولانا گرگیج، در کنار فعالیت های مذهبی خود نقش میانجی در آزادی دو سرباز را که توسط گروه های تندروی مسلح به گروگان گرفته شده بودند نیز، در کارنامه ی خود دارد. فعالیت های بشردوستانه ی این امام جمعه، در کسب رضایت از خانواده ی مقتولین برای نجات زندانیان محکوم اعدام نیز، وی را شهره ی عموم مردم منطقه کرده است. وی تا کنون موفق به نجات ۳۰ زندانی محکوم به اعدام از مرگ شده است…

شما امام جمعه ی اهل سنت آزاد شهر هستید. آیا تلاش برای نجات شهروندان محکوم به اعدام از مرگ، جزئی از وظایف رسمی شما به عنوان امام جمعه است یا این فعالیت یک تصمیم شخصی و داوطلبانه از سوی شماست؟

خیر؛ این موضوع به عنوان امام جمعه از وظایف رسمی بنده نیست بلکه یک انگیزه ی بشردوستانه هست؛ طبق آیه ی ۳۲ سوره ی مائده (وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا) و هـرکـس نفسی را زنـده کـنـد، گویا همه ی مردم را زنده کرده است.

شما تاکنون بیش از ۳۰ زندانی محکوم به اعدام را از مرگ نجات داده اید؛ این آمار بسیار بالایی است. هدف شما از این کار چه بوده است؟ آیا شما کلاً با اعدام مخالف اید؟

هدف رضامندی خدا بوده است. مواردی را که شرع اسلامی استثناء کرده است (وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) [ترجمه: و انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است، به قتل نمی رسانند؛ مگر به حق] که به عنوان حدود شرعی شناخته شده اند و از حیطه ی قدرت بشر خارج هستند. در بقیه ی موارد با اعدام میانه ی خوبی ندارم. چه خوش گفت فردوسی پاکزاد، که رحمت بر آن تربت پاک باد، میازار موری که دانه کش است، که جان دارد و جان شیرین خوش است.

افرادی که از مرگ نجات یافته اند، چه افرادی هستند؟ آیا اتهامات آن ها برای شما مهم بوده است؛ یعنی فقط به سراغ زندانیان قتل عمد رفته اید یا بدون توجه به اتهام، تنها به صرف محکومیت به اعدام مورد توجه شما قرار گرفته اند؟

بیش تر افرادی را که مرتکب قتل عمد بوده اند، نجات داده ام؛ چون در این زمینه توانسته ام وساطت کنم و اختیار عفو با اولیای مقتول هست و وساطت کردن از نظر شرعی مشکلی ندارد و فردی که قصاصاً محکوم به اعدام شده است، مورد توجه بنده قرار می گیرد و مسئله را پیگیری می کنم. طبق آیه ی ۱۷۸ سوره ی بقره (فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ)، پس اگر کسى از سوى برادر (دینى) خود، چیزى به او بخشیده شود، (و حکم قصاص او، تبدیل به خون بها گردد،) باید از راه پسندیده پیروى کند. (و صاحب خون، حال پرداخت کننده ی دیه را در نظر بگیرد.) و او [= قاتل] نیز، به نیکى دیه را (به ولى مقتول) بپردازد و در آن، کوتاهی نکند.

آیا نجات یافتگان تماماً از پیروان اهل سنت بوده اند؟ یعنی اعتقادات مذهبی آن ها برای شما مهم بوده است؟

خیر، مذهب برای بنده ملاک نبوده بلکه انسانیت ملاک بوده است و در این ۳۰ مورد وساطت، براداران شیعه اگر اکثریت را نداشته اند حداقل نصف این ۳۰ مورد بوده اند…

شما از چه شیوه ای برای فعالیت های خود استفاده می کنید؟ آیا مثلاً هزینه ی مالی می کنید، یا صرفاً پا درمیانی به عنوان ریش سفید؛ یا این که از باورهای مذهبی مردم هم برای جلب رضایت استفاده می کنید؟

بنده هزینه ی مالی نمی کنم. فقط پا درمیانی دلسوزانه به عنوان یک روحانی کرده ام و از افراد ذی نفوذ و شاخصین اقوام، ریش سفیدان و سایر روحانیون تقاضای همکاری داشته ام و هم چنین از باورهای مذهبی هم برای جلب رضایت استفاده نموده ام.

فعالیت های شما سازمان یافته یا گروهی است یا اقدامی فردی است؟ برنامه ای برای گسترش نجات محکومان به اعدام دارید؟

اقدامی فردی است، بله برنامه دارم.

آیا شما حاضرید برای نجات جان مرزبانانی که اخیراً در مرز بلوچستان به گروگان گرفته شده اند و در معرض خطر قرار دارند، تلاش کنید؟ نظر شما درباره ی این واقعه چیست؟

بله، همان طور که قبلاً در چنین موردی دو گروگان را نجات دادم، در این مورد هم به گروگان گیرها نامه ی رسمی زدم و خواستار آزادی بی قید و شرط آن ها شدم و نظرم در مورد چنین کارهایی در آن نامه عنوان شده است. بنده با هرگونه ترور و گروگان گیری یا عملیات انتحاری مخالف هستم. لازم به ذکر است، قتل یک انسان مومن گناه بسیار بزرگی است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: (وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا) توجه داشته باشید که اگر از عذاب دنیا (اعدام) نجات پیدا کنید، عذاب آخرت خداوند بزرگ تر است و باید جواب گو باشید. تعداد زیادی از قاتلین عمد، جلوی چشم مردم اعدام شده اند و مورد عفو قرار نگرفته اند و نکته ی بعدی این که افراد نجات پیدا کرده از اعدام، دیه ی مالی پرداخت کرده اند که این مبلغ برایشان بسیار سنگین بوده و مجبور شده اند همه ی هستی خود را از دست بدهند.

 

                                                                                منبع : سنت آنلاین



دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, :: 8:19 ::  نويسنده : گلستانی       
فتواي اخير مقام رهبري آبي بر روي آتش بود

خبرگزاري فارس: مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله استان گلستان گفت: فتواي اخير مقام معظم رهبري در خصوص عدم توهين به مقدسات اهل تسنن آبي بر روي آتش بود.

خبرگزاری فارس: فتواي اخير مقام رهبري آبي بر روي آتش بود

طه آخوند فروزش در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به مدينه منوره گفت: هر مذهبي، مقدساتي دارد كه ريشه آن مذهب هستند، اگر به آنها توهين شود مشكلاتي پيش مي آيد كه شايد كنترل آن مشكل باشد.وي گفت: متاسفانه در مذاهب گوناگون افراد فريب خورده و تندرويي وجود دارند كه دانسته و يا ندانسته با اقداماتشان در راستاي اختلاف افكني گام بر مي دارند.وي افزود: توهين به يكي از همسران پيامبر از اين نوع بود كه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با فتوايي كه صادر كردند آبي بر روي آتش ريخته شد.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله در اين خصوص افزود: اهل تسنن از اين اقدام به جا و صحيح حضرت آيت الله خامنه اي كمال تشكر و قدرداني را دارند كه جلوي ايجاد فتنه جديدي را گرفتند.وي در ادامه با اشاره به موسم حج گفت: حج فريضه اي الهي و يكي از اركان اسلام است كه اشكالي ظاهري و باطني دارد.وي افزود: آنچه در اين فريضه مهم است دقت نظر در روح و فلسفه حج است هر چند اعمال ظاهري آن نيز مهم بوده و بايد در آن دقت شود.وي خاطرنشان ساخت: مسلمانان بايد در موسم حج به راز و حكمت آن بپردازند و آن چيزي نيست جز وحدت و اتحاد مسلمانان.فروزش از حج به عنوان يك كنگره بين المللي ياد كرد و گفت: خداوند مسلمانان را به نماز فراخوانده است كه طي پنج نوبت در روز اقامه مي شود.وي در اين زمينه گفت: همين نماز هفته اي يك بار در روز جمعه به عنوان نماز جمعه برپا مي شود و هدف از آن نزديك تر شدن مسلمانان يك منطقه به يكديگر است.وي گفت: همين تجمع در اعيادي مثل عيد قربان و عيد فطر نمودي بيشتر پيدا مي كند و در اين فرائض نيز خداوند به دنبال اتحاد بيشتر مسلمانان است.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله خاطر نشان ساخت: در طول سال نيز خداوند يك بار مسلمانان را به موسم حج دعوت مي كند تا با پرستش او و شهادت به يگانگي خداوند وحدت خود را در سطح بين المللي به نمايش بگذارند.فروزش موسم حج را يك فرصت طلايي براي وحدت مسلمانان ذكر كرد و گفت: مسلمانان بايد با هوشياري از اين فرصت بي نظير و طلايي نهايت استفاده را در خصوص وحدت و حل مشكلات جهان اسلام ببرند.وي همچنين با اشاره به آتش زدن قرآن توسط يك كشيش آمريكايي گفت: قطعا اين جسارت اولين توهين و آخرين آن نبوده و نخواهد بود، مسلمانان بايد از اين اقدام دشمن آگاه شوند كه دشمنان چقدر نسبت به اسلام كينه دارند كه حاضرند به مقدس ترين كتاب آسماني توهين كنند.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله در اين زمينه افزود: اما آنچه خداوند خواست برخلاف شيطنت دشمنان، مسلمانان در سراسر جهان به صحنه آمده و اين عمل ننگين را محكوم كردند و همين مسئله باعث وحدت آنان شد.وي در خاتمه از نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به خاطر انتشار نشريه زائر ويژه اهل تسنن در موسم حج تقدير تشکر کرد

                                                                       منبع : خبرگزاری فارس



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : گلستانی       

آزاد اندیشی با شعار نمی شود!

 

IMG19322022_0آ

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی بسیار صریح و انتقادی خود در مراسم جایزه کتاب سال نکات شفافی را درباره لزوم آزاد اندیشی دینی و پرهیز از سانسور و محاکمه عقاید افراد بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده ای از متن و فیلم منتشر نشده ازاین سخنان در پی می آید:

عقل محور اصلی است و آزاداندیشی از آنجا معنا پیدا می کند و وظیفه می شود نه اینکه فقط یک حق. حق است وظیفه هم هست ما باید تلاش کنیم خودمان را با واقعیت به حق برسانیم که این بسیار مهم است.

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است که تفکر کنند به خصوص دانشمندان و صاحبان دانش که قدری مسئولیت آنها بالاتر است.

خوب در این فضایی که عرض کردم حالا کسانی پیدا بشوند که به خودشان اجازه بدهند و حق مردم را سلب بکنند و بگویند شما تفکر نداشته باشید، حالا نمی توانند بگویند در قلبتان نباشد چون کسی نمی تواند روی قلب افراد اقدامی بکند!، اگر مردم بفهمند اینکه تفتیش عقاید حرام است و گناه است برای این که شما بخواهی فشار بیاوری تا بفهمی من چه می گویم چه فکر می کنم؟.

الان در بسیاری از برخوردهای پلیس ها و امنیتی ها حتی دادگاهها متاسفانه می روند به سراغ اینکه ببینند در قلب او چه می گذرد و تفکر او چه هست؟ خوب این از همان جرم های بسیار بزرگ است. شخص باید آزاد باشد تا بهتر فکر بکند و هیچ هم نگران نباشد که چی بدست آورده، با این وضع من فکر می کنم یکی از وظایف قطعی وزارت ارشاد با همین کلمه ارشاد بار سنگینی روی دوش می آید، باید وسائل آزاد اندیشی مردم را فراهم کند.

خوب ما به عنوان مسلمان در یک چهارچوبی آزاد اندیشی داریم وقتی از آن چهارچوب بیرون می رویم، مشکلاتی پیدا می کنید من هم الان روی آنها خیلی تاکید ندارم. آزاد اندیشی دینی برای ما حالا مسلمانها بالاخره در دین ما حجیت دارد، منابع مشخص دارد، یکی اش قرآن یکی روایات البته روایات صحیح که اون خیلی آسان نیست برای همه که روایت صحیح را پیدا کنند و مهمترینش عقل است، اجماع هم یک سند بزرگی است، با تعبیر به اینکه یک منبع مستقل یا وابسته است ولی به هر حال فقهای ما از اینها استفاده می کنند.

آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید. من فقط می خواهم بگویم که در جامعه ما مسلمانها به یک شکلی این اصل اسلامی جای خودش را باز بکند.

البته اگر دست و پای آزاد اندیشان را ببندیم، اگر قلم را بشکنیم اگر کتاب را سانسور کنیم این ها برخلاف نظام اسلامی است. ممکن است یک مصالحی گاهی ایجاب کند بعضی بحث ها مطرح نشود اینها بحث های دیگری است. انسان می تواند تحقیق کند لااقل مطمئن باشد تا تحقیقش، در خوانش است در دست خودش است و منتشر نشده ،آن کاملا آزاد است.

درست نیست که ما اگر کسی را برای یک مسئله ای متهم کردیم و به زندان بردیم بیاییم خانه و کتابخانه اش را بگردیم ببینیم آنجا چی نوشته و از این نوشته ها برای محکوم کردن استفاده بکنیم.

قطعا نمی شود توجیه دینی کرد، خوب تفکرش بوده که روی کاغذ آورده، حقش هم بوده، شماها همه حقتونه، باید ما هم این کار را بکنیم به هر حال عوامل مهمی برای تبادل افکار در اسلام تعبیر شده، ما مناظره ها را آلوده می کنیم به تعصباتی که آن تعصب ها آن مناظره ها را هم خراب می کند، این درست نیست.

مناظره هایی در گذشته بوده که خیلی سازنده بوده ، الان باید دو دانشمند در مقابل هم بنشینند و آزادانه و با اشتیاق افکارشان را مطرح بکنند، خوب آن یکی هم نقادی بکند، این یکی هم برعکس بگوید، قطعا به یک نتیجه ای خواهند رسید، انشا الله این فضا را سعی بکند وزارت ارشاد مخصوصا آقای جنتی که در نیمه راه الان هستند، حرکت مثبتی را انجام می دهند سال آینده بتوانیم نمونه کتاب های نیرومندتری در مسائل اساسی جامعه داشته باشیم.

 

                                                                    منبع : سنت آنلاین

 

 

 

 

 



پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 9:24 ::  نويسنده : گلستانی       

لغو حکم اعدام یک جوان و عفو اولیای مقتول پس از ۸ سال با وساطت مولانا گرگیج

 

طی جلسه ای که امروز ۲۲ بهمن ماه ۹۲ در یکی از روستاهای توابع شهر فاضل آباد استان گلستان با حضور ریش سفیدان و علمای منطقه برگزار شد، خانواده یک جوان مقتول ، با اعلام رضایت از حکم قصاص منصرف شدند133

این خانواده علت رضایت خود را وساطت علمای اهل سنت بیان کردند.

۸ سال پیش در یکی از روستاهای توابع شهر فاضل آباد استان گلستان بین قوم بلوچ (براهویی) و ترکمن های منطقه درگیری رخ داده بود که به مرگ یک جوان بلوچ منجر گردید.

طبق قانون اسلامی جاری در محاکم ایران فرد قاتل در مقابل مقتول قصاص می شود. اما در صورت رضایت اولیای دم حکم قصاص ملغی و فرد آزاد می گردد.

بنابر اهمیت عفو گذشت و درخواست یارمحمد آخوند از علمای بزرگ ترکمن و طبق سفارشات اکید شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و تلاش و کوشش و وساطت مولانا محمدحسین گرگیج در طول این مدت(۸سال) اولیای دم از حکم قصاص منصرف شدند و رضایت دادند.

مولانا گرگیج در جلسه ای که به همین منظور منعقد شده بود طی سخنانی این عمل را روش خداپسندانه و کار بزرگی خواندند و افزود: همه اولا انسان هستیم سپس مسلمان و اهل سنت هستیم و باید همه طبق مشترکات پشتیبان یکدیگر باشیم و عفو وگذشت داشته باشیم. لذا همه برادریم و بعد از این حادثه باید دوستی و محبت ها بیشتر شود.

ایشان با بیان اینکه اختلاف  و تفرقه بزرگترین معضل در جامعه اسلامی است گفت: امروز می بینیم که مسلمانان بر اثر اختلاف و تفرقه به جان یکدیگر افتاده اند و یکدیگر را قربانی می کنند که نمونه اش را در برخی کشورها مانند سوریه، پاکستان ،عراق و افغانستان می بینیم.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان خطاب به علماء و ریش سفیدان گفت: وظیفه شما این هست که به همه، به خصوص جوانان وحدت ،اخوت و برادری را بیاموزید و به آن ها تاکید کنید که قومیت فقط جهت شناخت یکدیگر است.

لازم به ذکر است مولانا گرگیج طی این ۳۵ سال خدمت در استان گلستان تا کنون موفق شده بیش از ۳۰ نفر محکوم به اعدام را از سراسر کشور اعم از شیعه و سنی و همه اقوام با وساطت خود از چوبه دار پایین بکشد و رضایت خانواده های مقتول را بگیرد.

                                                      منبع : سایت رسمی مولانا گرگیج



پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 9:17 ::  نويسنده : گلستانی       

 

گروگان‌گیری و ایجاد ناامنی ظلم بزرگی به جامعه اهل سنت بوده و به ضرر ملت ایران

 

molana_eid

مولانا عبدالحمید ضمن محکومیت گروگان‌گیری و ایجاد ناامنی با هر انگیزه ای، آن را “ظلم بزرگی به جامعه اهل سنت” و “به ضرر ملت ایران” دانستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های نماز جمعه (۲۵ بهمن ۱۳۹۲) ضمن اظهار خرسندی از شرایط و فضای جاری در کشور، آن را “نتیجه پیروزی انقلاب و بوجود آمدن بیداری اسلامی در جهان” ‌دانستند و خاطرنشان کردند: الحمدلله شرایط امروز کشور بسیار خوب است و مردم بد را از خوب تشخیص داده و مسایل را تحلیل می کنند. ملت به خوبی می داند که در دولت جدید از سرمایه گذاری و سرمایه گذاران حمایت می شود. این دولت خواستار اشتغال‌زایی، راه اندازی کارخانجات و رفع تورم است. لذا ما به سیاست‌های این دولت خوش‌بین هستیم که استان و کشور ما به سوی آبادانی و پیشرفت گام بردارد. امام جمعه اهل سنت زاهدان به موضوع مذاکرات هسته ای کشور اشاره کردند و اظهار داشتند: موضوع هسته ای یکی از مشکلات بزرگی بود که دامن‌گیر ملت ایران بود، اما الحمدلله با مذاکرات‌های اخیر و بازرسی از نیروگاههای کشور مشخص شد که ملت ایران دنبال سلاح هسته ای نیست، بلکه ملت ایران دنبال فناوری صلح آمیز هسته ای است و برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای حق ملت ایران بوده و هیچ قدرتی حق ندارد عدم دسترسی به این فناوری را بر ملت ما تحمیل کند. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “رفع تبعیض” و “بها دادن به اقوام و مذاهب” را از رویکردهای اصلی دولت جدید دانستند و خاطرنشان نمودند: دولت جدید دنبال آن‌ست که به اقوام و مذاهب بها داده، تبعیض و نابرابری را برطرف نموده و اجرای قانون را در جامعه حاکم کند. از اهداف دکتر روحانی، که با اجماع نسبی ملت روی کار آمده است، این بود که در کشور قانون اجرا شده و همه ملت به عنوان شهروند درجه اول ایرانی محسوب شوند. مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه سخنانشان بر لزوم “بکارگیری افراد بر حسب شایسته سالاری” تاکید کردند و گفتند: انتظار ملت آن است که تبعیض و نابرابری از میان برداشته شده و از توانمندان و شایستگان همه اقوام و مذاهب استفاده شود. استخدام‌ها نه بر حسب قوم سالاری و مذهب سالاری، بلکه بر حسب شایسته سالاری انجام گیرند. اینکه همه ملت ایران در مقابل قانون با یکدیگر برابر بوده و از همه توانمندان ملت در اداره مملکت و مراکز قدرت استفاده شود، سخن رئیس جمهور کشور و سیاست دولت جدید است و این سیاست، سیاست بسیار درستی است که می تواند امنیت پایدار و وحدت ملی را در پی داشته باشد. مولانا عبدالحمید ضمن محکوم کردن گروگان‌گیری اخیر که تعدادی از مرزبان جمهوری اسلامی ایران به گروگان گرفته شده اند، افزودند: در تمامی شرایط، به ویژه در شرایط کنونی کشور که ملت ایران، اعم از اقوام و مذاهب و… به آینده کشور امیدوار شده اند، راه بندانی، گروگان‌گیری و ایجاد ناامنی به هیچ وجه، خصوصا در شرایط کنونی، درست نیست. گروگانگیری تحت هر شرایط و عنوان و انگیزه ای انجام گیرد نادرست است. ایجاد ناامنی مانع سرمایه گذاری سرمایه گذاران در استان می شود که این چیز به ضرر مردم استان، اعم از شیعه و سنی است. ایشان تاکید کردند: کسانی که در داخل یا خارج از مرزها دنبال بمب‌گذاری، گروگان‌گیری و ایجاد هرگونه ناامنی هستند بدانند که ایجاد ناامنی ظلم بزرگی به جامعه اهل سنت بوده و به ضرر ملت ایران است. جامعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان و در سطح ایران ناامنی و گروگانگیری را قبول نکرده و هر کسی که دست به گروگان‌گیری و ناامنی می زند را محکوم می کنند، افرادی که دست به گروگان‌گیری می زنند دوراندیشی ندارند، این افراد باید به فضای کنونی کشور که به حرف ملت گوش داده شده و حرف مخالفان شنیده می شود، فکر کنند. امام جمعه اهل سنت زاهدان افزودند: توصیه خیرخواهانه بنده به گروگان‌گیران این است که دست از این کارها بردارند و گروگان‌ها را آزاد کنند. اینها سربازان و مرزبانان جمهوری اسلامی بوده و خانواده آنها و همه ملت نگران آنها هستند. بنده خیرخواه همه شما و حتی خیرخواه مخالفان خود هستم. بنده در مسیر خیرخواهی ملت ایران اعم از شیعه و سنی فکر می کنم. مولانا عبدالحمید همچنین خطاب به مخالفان اظهار داشتند: در حال حاضر در ایران شرایطی حاکم است که به حرف مخالفان توجه شده و فضای گفتمان در کشور حاکم است، لذا شما نیز در هرجای دنیا که هستید می توانید با مسئولین گفتمان داشته باشید،‌ اما در کشور و استان ناامنی ایجاد نکنید. ما خواهان امنیت بوده و ناامنی را نمی پذیریم.

مسئولین در خصوص حل مشکلات شناسنامه‌ای افراد چاره‌ای بیندیشند امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع “رسیدگی به شناسنامه افراد” و “اعطای مجوز به بعضی روستاها” اشاره کرده و با بیان اینکه «این موارد جزو نگرانی‌های عمومی است» اظهار داشتند: مسئولین امر توجه داشته باشند که در شهرستان زاهدان و استان سیستان و بلوچستان شناسنامه بسیاری از افراد “مشکوک التابعة” یا “ممنوع الخدمات” زده شده است و تعداد این افراد به هزاران نفر می رسد، در حالی که نباید شناسنامه های این افراد برای همیشه در این وضعیت باقی بمانند. البته بنده نمی گویم که همه این افراد مورد ظلم و اجحاف قرار گرفته اند، اما اکثر این موارد به خاطر گزارشات غلط بوده و شناسنامه آنها از روی گزارش‌های ناشی از بغض و عداوت‌های محلی افراد با یکدیگر “مشکوک التابعة” یا “ممنوع الخدمات” زده شده اند. لذا مسئولین امر، استاندار هوشمند و وزارت کشور برای این موضوع فکری بیندیشند و حق را از باطل جدا کنند. ایشان در عین حال تاکید کردند: ما حامی شناسنامه های جعلی نیستیم، بلکه خواسته ما این است که کسانی که دارای شناسنامه و مدارک اصلی هستند در مسیر اجرای این قانون مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند. بسیاری از افراد که ایرانی الاصل هستند به خاطر فرار از سربازی و سایر مشکلاتی که در زمان رژیم گذشته موجود بوده است، شناسنامه نگرفته اند، ‌که مسئولین باید برای آنها فکری بردارند. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان همچنین دستگیری کودکان و زنان بدون محرم توسط نیروی انتظامی و انتقال آنها به اردوگاهها را مورد انتقاد قرار داده و این اقدام را «مغایر با شئونات اسلامی» دانستند.

سازمان منابع طبیعی در زمینه اعطای مجوز بعضی از روستاها سختگیری نکند مولانا عبدالحمید دومین «نگرانی عمومی» را مورد یادآوری قرار داده و خاطرنشان کردند: شکایات متعددی موجود است که منابع طبیعی به ساخت و ساز بدون مجوز در بعضی از روستاها قدیمی گیر داده است، در حالی که قانون فقهی است که «القدیم یترک علی قدمه». لذا ساخت و ساز در روستاهای قدیمی نباید با مشکل مواجه شوند. همچنین روستاهایی که تازه ساخته شده اند نباید تخریب شوند، بلکه منابع طبیعی قبل از ساخته شدن این روستاها باید از آنها درخواست دریافت مجوز نماید و زمانی که مردم نیز دنبال مجوز هستند، به آنها مجوز داده شده ودر این زمینه سختگیری نشود. سازمان منابع طبیعی چاهها و املاک تاریخی و قدیمی مردم، ‌که قدمت صدساله و دویست ساله داشته اما فاقد سند هستند، را نیز در نظر گرفته، با مردم همکاری نماید و مردمی حرکت کند. ایشان خطاب به مسئولین شهرداری شهرستان زاهدان نیز اظهار داشتند: توصیه بنده به مسئولین محترم شهرداری این است که قبل از اینکه مردم خانه ای می سازند از آنها درخواست دریافت مجوز شود، نه اینکه پس از ساخته شدن از طریق قطع آب و برق و تخریب خانه، مورد تهدید قرار گیرند. مولانا عبدالحمید ضرورت دریافت سند ازدواج و سند املاک را مورد تاکید و توصیه قرار دادند.

مولانا عبدالحمید همچنین “تجارت‌های ناسالم و ناصحیح” را مورد نکوهش قرار داده و ضمن تاکید بر لزوم توجه به سرمایه گذاری و توسعه تجاری منطقه، خاطرنشان کردند: تجارت مواد مخدر و مشروبات الکلی، تجارت صحیح نبوده و به جامعه ضربه می زنند، به طوری که بخش بزرگی از مشکلات امروز جامعه به معامله مواد مخدر و تجارت کالاهای نامشروع برمی گردد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید



پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:, :: 9:7 ::  نويسنده : گلستانی       

 

گروه‌های تندرو و افراطی در سیستان‌وبلوچستان جایگاهی ندارند

 

82892

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در بیست و یکمین همایش ائمه جمعه اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: گروه‌ها و افراد تندرو و افراطی در میان مردم سیستان و بلوچستان جایگاهی ندارند و از این پس نیز نباید برای خود جای پایی باز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از “ایرنا”، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید روز دوشنبه در ادامه نشست‌های در زاهدان افزود: ائمه جمعه و روحانیون شیعه و سنی باید مراقب اخوت و وحدت مردم باشند زیرا عده‌ای در تلاش برای ایجاد ناامنی و اختلاف در این استان هستند. وی تصریح کرد: مردم این استان اعم از شیعه و سنی و اقوام و طوایف مختلف با جان و دل از مرزهای میهن اسلامی حفاظت می‌کنند. وی افزود: باید آدم‌ربایی، سرقت، راه‌بندی و تحرکات ضد امنیتی در این منطقه از بین برود و در این زمینه علما نقش بسیار مهمی دارند. امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: در شرایطی که رسالت‌پذیری و مسوولیت‌پذیری در جامعه جهانی کم‌رنگ شده و مردم به رسالت خود عمل نمی‌کنند و مشکلات فراوانی عالم اسلام را در برگرفته علما و روحانیون نقش مهم و رسالت سنگینی بر عهده دارند. وی خاطر نشان کرد: علما به عنوان وارثان انبیا موظفند با فساد و بی‌دینی و دین‌گریزی، تهاجم فرهنگی و انواع منکرات مبارزه کنند. مولانا عبدالحمید گفت: امروزه تفرقه، تشتت، کشتار و خون‌ریزی و اختلاف و درگیری دامنگیر جوامع اسلامی شده و سرمنشا آن نیز دوری از قرآن و احکام الهی و سنت نبوی است. وی در عین حال بیان کرد: جای بسی خوشحالی است که مسلمانان در مسیر بیداری اسلامی قرار گرفته‌اند و نبض اسلام در حال تپش و دین‌گرایی در جامعه اسلامی در حال احیا است. مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات ۲۴ خرداد اظهار داشت: انتخاب فرزندی شایسته از فرزندان ایران اسلامی به عنوان رییس جمهوری اوضاع کشور را بهبود بخشیده و امید و نشاط را در مردم زنده کرده و اجرای قانون برای همه ملت را از اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید قرار داده است. مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: سفر معاونین رییس جمهور و وزرای دولت به این استان نشان دهنده توجه ویژه رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان و مردم خون‌گرم و وفادار به نظام است. امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به شکست تلاش سازمان ملل در مورد سوریه اظهار داشت: این شکست را ما پیش‌بینی می‌کردیم، زیرا مستکبران هیچ‌گاه به فکر مسلمانان نیستند و همواره در تلاش برای تامین منافع خودشان هستند. وی از حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خواست سلام گرم مردم و علمای شیعه و سنی این استان را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کند. وی افزود: به رهبر معظم انقلاب اطمینان می‌دهیم که وحدت و هم‌گرایی بین شیعه و سنی و اقوام و طوایف این استان مستحکم است و این اتحاد و همبستگی روز به روز استحکام می‌یابد و آینده بهتر و روشن‌تری را نوید می‌دهد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در توسعه و پیشرفت استان از صاحبان سرمایه بومی که در سایر کشورها و استان‌ها سرمایه‌های خود را بکار گرفته اند خواست تا با بازگشت به این استان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید به پیشرفت و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال کمک کنند. وی گفت: اکنون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید زیرساخت‌ها در حال فراهم شدن برای سرمایه‌گذاری است و امیدواریم نیروهای بومی ساکن در کشورهای مختلف به استان بازگشته و برای توسعه و پیشرفت کشور سرمایه‌های خود را در همین استان بکار گیرند و از مزایای آن نیز بهره‌مند شوند.

 

GetBC(29);

سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : گلستانی       

حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید (حفظه الله) مدیر دارالعلوم زاهدان و رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه مورخ 23/11/92 بنابر دعوت مدیر و اساتید حوزه علمیه اشاعةالتوحید زاهدان به این مدرسه دینی تشریف آوردند.

ایشان در هنگام ورود با استقبال گرم اساتید و طلاب مواجه شدند و پس از حضور در مسجد اشاعةالتوحید به ادای دو رکعت نماز تحیةالمسجد پرداختند.

مدیر دارالعلوم زاهدان سپس در جمع صمیمی اساتید و طلاب این حوزه علمیه سخنانی را ایراد فرمودند.

ایشان در ابتدا با تلاوت آیه «یؤت الحکمة من یشاء و من یؤت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا» سخنان خود را آغاز نمودند و ابراز خوشحالی نمودند که در جمع اساتید و طلاب این حوزه علمیه حضور یافتند.

ایشان در ادامه فرمودند: خداوند نعمت بزرگی به ما عنایت فرموده که ما را جزء جویندگان علم دین قرار داده، چرا که بالاترین علم، علم نبوت است که می توان به علم قرآن و حدیث اشاره نمود.

خداوند به بسیاری  از مردم جایگاه داده و به هیچ کسی نعمتی بالاتر از علم نداده و هیچ نعمتی وسیع تر از نعمت صبر نیست. چرا که از صبر هزاران نعمت دیگر به فرد می رسد.

الله تعالی حضرت آدم علیه السلام را مسجود ملائکه قرار داد چرا که وقتی آدم علم را آموخت بعد از آن مورد احترام ملائکه قرار گرفته و این احترام پس از کسب علم بود و آن شرف و احترامی که انسان بعد از کسب علم و دانش پیدا می کند قبل از آن ندارد و این از احسانات بزرگ پروردگار است که من و شما نمی توانیم شکر آن را ادا کنیم.

اما ناشاکری و بی قدری به علم آن است که ما نسبت به علم بی تفاوت باشیم و محبت علم در دل ما نباشد و از این فرصتی که به ما داده شد استفاده نکنیم.

علم برای آن نیست که ما بیاموزیم و برویم فقط برای مردم پیش نمازی کنیم  و برای این نیست که ما علم را برای کسب درآمد بخوانیم و باید توجه داشته باشیم که علم را فقط برای الله بخوانیم و نیت های خودمان را خالص کنیم و از خداوند بخواهیم که در راه پیشرفت اسلام از ما کار بگیرد.

باید توجه داشته باشیم که نیت ما خالص برای الله باشد و اینکه ما به زبان بگوییم این کار را برای رضای الله انجام دادیم کافی نیست و باید ما در دل نیت مان را درست کنیم.

ایشان در پایان خطاب به طلاب فرمودند: توصیه من به شما این است که سنت های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را پایبندی کنید و با جان و دل طابع سنت باشید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان پس از دیدار با طلاب بازدیدی از کتابخانه حوزه علمیه اشاعةالتوحید زاهدان داشتند.

در ادامه می توانید تصاویر مربوط به حضور حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید (حفظه الله) را مشاهده نمایید.

 

                                        لطفا ادامه مطلب راکلیک کنید



ادامه مطلب ...


سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, :: 11:0 ::  نويسنده : گلستانی       

 

                                                             

اهدای کتاب ، اهدای دانش و معرفت به همنوعان است .

در اقدامی بسیار زیبا و پسندیده فرزندان حضرت مولانا یارمحمد رخشانی مجموعه 310 جلد از کتابهای بسیار ارزشمند کتابخانه شخصی مولانا یارمحمد را به کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان اهدا نمودند.

این حرکت زیبا نه تنها از بعد فرهنگی حرکتی بسیار پسندیده و فرهنگی محسوب شده و موجب تحسین و تقدیر فرهنگ دوستان قرار می گیرد بلکه از بعد معنوی نیز صدقه جاریه ای برای مرحوم مولانا یارمحمد و وارثان فرهنگ دوست ایشان نیز می باشد.

سنت وقف عموما و اهدای کتاب خصوصا در جامعه ما متاسفانه ضعیف است . گرچه همه از فرهنگ و دانش و علم دم می زنیم اما عملا آن طور که باید و شاید به آن توجه نمی کنیم . از فرهنگ دوستان و افرادی که دارای آثار فرهنگی ارزشمندی هستند دعوت می نمائیم تا برای بهره مندی جامعه از مجموعه های آنها بخصوص نسخ

خطی و سنگی مجموعه کتابهای خود را به کتابخانه مرکزی دارالعلوم زاهدان بسپارند.



پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, :: 17:37 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 

 

جهت توضیحات مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد